PEMNPSMG Strategický marketing

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2014
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. RNDr. Jaroslav Ramík, CSc. (přednášející)
Ing. Michal Stoklasa, Ph.D. (přednášející)
Ing. Veronika Rzyman (cvičící)
Garance
Ing. Michal Stoklasa, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D.
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Strategický marketing navazuje na předměty marketing a management a rozvíjí poznatky z těchto předmětů. Jeho cílem je povýšit teoretický a metodologický základ těchto disciplín, zabezpečit jejich mezioborové a interdisciplinární vazby a dosáhnout toho, aby studenti byli schopni souborně posuzovat složité praktické jevy a procesy. Strategický charakter předmětu vyžaduje, aby studenti znali základy výzkumné, řešitelské a badatelské činnosti a aby výsledky výzkumů uměli transformovat do teorie a zejména do praktických podnikatelských aktivit a marketingových projektů. Posluchači v rámci kurzu řeší praktické příklady s využitím získaných poznatků. Svým obsahem má předmět přímé vazby na ostatní volitelné i závazné předměty včetně zpracovávání diplomových prací.
Osnova
  • 1. Metodologie strategického marketingu
    2. Strategické marketingové řízení
    3. Strategický marketingový proces - plánovací etapa, analýzy vnějšího okolí
    4. Strategický marketingový proces - plánovací etapa, interní analýzy, SWOT analýza.
    5. Strategický marketingový proces - plánovací etapa, marketingové cíle, sestavení plánu
    6. Strategický marketingový proces - realizační a kontrolní etapa
    7. Metodika firemní marketingové strategie
    8. Mezinárodní marketingové strategie.
    9. Aplikace strategického marketingu - systém řízení vztahů se zákazníky
    10.Aplikace strategického marketingu - marketingové strategie služeb
    11. Strategie a plánování cenové tvorby
    12. Řízení cen, aktuální problémy cenové tvorby
    13. Prognostické analýzy s využitím matematicko-statistických metod
    1. Úvod do strategického marketingu, obecné vymezení základních pojmů, jejich podstaty, šíře, hloubky a vzájemných vazeb. Pojmy strategie a marketingové strategie, řízení a strategické marketingové řízení, plánování a strategické marketingové plánování. Principy strategického myšlení.
    2. Strategický řídící proces jako východisko pro marketingové řízení. Typy marketingových strategií, vhodnosti jejich použití. Definování poslání firem. Strategické marketingové cíle a dílčí firemní strategie.
    3. Marketingové analýzy externí a interní. Analýza makroprostředí. Analýza a měření trhu. Analýza chování zákazníka a konkurence.
    4. Interní analýza silných a slabých stránek. Sestavení SWOT analýzy, postup, metodika, příklady. Formulace specifických předností. Analýza průmyslového trhu.
    5. Stanovení marketingových cílů, formulování marketingových strategií. Sestavení marketingového plánu jako základního plánovacího dokumentu. Příklady marketingových plánů a firemních cílů.
    6. Úkoly realizační etapy. Řešení formou strategických projektů. Postup realizace marketingového plánu. Klíčové skutečnosti realizační kontroly. Proces realizační kontroly. Marketingový audit.
    7. Implementace strategického marketingu do praktické činnosti firmy. Obsah a struktura firemní strategie. Postup při zpracování firemní strategie. Podmínky úspěšného zpracování a realizace marketingové strategie. Příklady zpracované a zavedené firemní strategie.
    8. Vývozní marketing. Globální marketingová strategie. Mezinárodní marketingové řízení.
    Specifika strategického marketingu v mezinárodních podmínkách.
    9. Evidence základních dat a údajů o partnerech, produktech, konkurenci. Předpoklady a východiska realizace systému CRM. Komunikační nástroje v CRM. Podmínky úspěchu implementace CRM.
    10. Charakteristika služeb. Uplatňování jednotlivých nástrojů marketingového mixu.Marketing ve veřejném sektoru.Nový styl řízení ve veřejném sektoru.
    11. Strategický řídící proces, cenová strategie, hodnota produktu pro zákazníka, výhoda pro zákazníka, cenová diferenciace, taktika cenové tvorby.
    12. Řízení cen, aktuální problémy cenové tvorby
    Cíle stanovení ceny, metody výpočtu ceny, cenová politika a slevy, ceny a podpora prodeje, ceny a marketingové kanály. Typologie cenové strategie, realizace cenové strategie. Revize strategie a tvorba cen.Cenová elasticita, typy a výpočty, stanovení bodu zvratu.
    13. Prognózování časových řad. Signalizační a varovný systém. Indikátory změny. Metody prognózování vývoje vnějšího i vnitřního prostředí. Systém reakce na změny tržního prostředí.
Literatura
    povinná literatura
  • PAYNE, A, FROW, P. Strategic Customer Management : Integrating Relationship Marketing and CRM. Cambridge University Press, 2013. ISBN 9781107014961. info
  • GILLIGAN, C., WILSON, M. S. Strategic Marketing Planning. Amsterdam: Elsevier, 2009. ISBN 978-1-85617-617-0. info
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2690-8. info
  • BEDNARČÍK, Z. Strategický marketing. Karviná: SU OPF, 2007. ISBN 978-80-7248-436-2. info
  • RUSSEL,L., JONES,N. Marketing management. Praha- Portál, 2005. ISBN 80-7367-008-9. info
  • HORÁKOVÁ, H. Strategický marketing. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0447-1. info
    doporučená literatura
  • MATUŠÍNSKÁ, K., BEDNARČÍK, Z. a M. VAŠTÍKOVÁ. Aplikace strategického marketingu v podnikové praxi s ohledem na mezinárodní prostředí. OPF: Karviná. ISBN 978-80-7248-936-7. info
  • STOKLASA, M., STARZYCZNÁ, H., HECZKOVÁ, M. a P. PELLEŠOVÁ. Využití vztahového marketingu v podnikání malých a středních firem. OPF: Karviná. ISBN 978-80-7248-936-7. info
  • BLAŽEK, L. Management: organizování, rozhodování, ovlivňování. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3275-6. info
  • WILCZKOVÁ, M. Cenová strategie a taktika. Karviná: SU OPF, 2008. info
  • KNIGHT, P. Vysoce efektivní marketingový plán: 15 kroků k úspěchu v podnikání. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1999-3. info
  • VAREY,R. J. Marketing Ccommnunication:principles and practice. London, 2002. ISBN 80-247-1069-2. info
  • KOTLER, P. Marketing podle Kotlera: Jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-010-4. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
70 % účast na seminářích, průběžný test, písemná zkouška
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž40
Přednáška26
Seminář13
Zkouška40
Celkem119
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018.