PEMPDMR Metody strategického řízení

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2014
Rozsah
Přednáška 40 HOD/SEM. 15 kr. Ukončení: dzk.
Vyučující
Václav Lednický, CSc. (přednášející)
Garance
Václav Lednický, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
C9lem předmětu je rozšiřování potřebných znalostí z využití strategie v podmínkách podniku. Vést posluchače k pochopení úlohy a významu podnikové strategie v návaznosti na uplatňované strategické řízení. Současně poskytovat informace o postupech tvorby podnikové strategie.
Osnova
  • 1. Význam, postavení a základní pojmy strategického managementu
    Základní prvky filosofie strategického řízení, funkce strategie, zásady strategického myšlení, základní postupy strategického rozhodování, podmínky změny strategie, systém obnovy strategie, strategická mezera a její odstraňování.
    2. Metody prognózování, význam prognóz, základní vývojové směry současnosti
    Techniky tvorby prognóz, přesnost a význam prognóz, využití prognóz a jejich informační hodnota, druhy prognóz, tendence a vývojové trendy současného období.
    3. Principy strategického řízení, modely procesu tvorby strategií
    Nositelé tvorby strategie a jejich základní charakteristika, příklady strategických modelů (Greinerův, Galbraitha a Nathansona, Millera a Friesena), členění postupu tvorby strategie na jednotlivé kroky, jejich charakteristika a význam, způsob řízení tvorby strategie, ministrategie (postavení, význam).
    4. Vize podniku, poslání podniku, strategické cíle
    Definování a význam podnikové vize, poslání podniku a tvorba podnikové filosofie, určení podnikových cílů včetně jejich priorit, zájmové skupiny podniku v procesu tvorby strategie, definice základních pojmů.
    5. Analýza vnějšího prostředí podniku
    Význam okolního makroprostředí na podnik, STEP-analýza jednotlivých segmentů vnějšího prostředí, analýza hybných sil v odvětví, Porterův model konkurenčních sil, model šesti sil podle Grovea, strategické mapy konkurentů a analýza konkurentů, model životního cyklu mikrookolí.
    6. Interní analýza
    Specifické přednosti podniku (zdroje, bariery napodobení), hodnototvorný řetěz podniku podle Portera, SPACE-analýza, SWOT-analýza, portfoliové analýzy.
    7. Volba a typy strategií
    Generování strategických alternativ a volba varianty strategie, základní typy strategických přístupů, hodnotící kriteria, hodnocení vhodnosti strategie, její přijatelnosti a proveditelnosti, Mintzbergův přístup k tvorbě základních konkurenčních strategií, členění strategií podle Portera, využití systému tvorby strategií "strategické hodiny" (cenová, diferenciační, hybridní, cílená strategie), strategie podle Ansoffa.
    8. Implementace strategie
    Význam realizace a zavádění strategie-typy účinnosti, postupové kroky v obecné podobě (komunikace, obsazení klíčových pozic v podniku, změna struktury podniku, styl vedení, změna podnikové kultury (kultury organizace), motivace při tvorbě a zavádění strategie, způsoby ovlivňování lidí při realizaci implementace, řízení změn, postup při řešení vzniklých konfliktů, strategická kontrola.
    9. Finanční aspekty strategie
    Cíle finanční analýzy, metodické nástroje, význam. Analýza toku kapitálu, analýza bodu zvratu, analýza návratnosti. Plánování investic a postavení investiční politiky v rámci podnikové strategie.
    10. Funkční strategie
    Základní charakteristika, vztah komplexní podnikové strategie k funkčním strategiím, typy funkčních strategií a jejich význam, návaznosti jednotlivých funkčních strategií.
    11. Riziko a krize ve strategii podniku
    Riziko - základní rozčlenění a definice, způsoby snižování rizika, podniková krize a její základní charakteristika a typizace, řízení a využití podnikové krize, strategie podniku v době krize, využití interim managerů.
    12. Současné manažerské přístupy jako součást strategie podniku
    Charakter podnikatelského prostředí - základní tendence, využití benchmarkingu při tvorbě konkurenční výhody, outsourcing-význam, formy, vhodnost, reengineering a turnaround, balanced scorecards, systém "3C".
    13. Strategie na mezinárodní úrovni
    Globalizace světové ekonomiky, změny struktury mezinárodního konkurenčního prostředí, reg
Literatura
    doporučená literatura
  • KONEČNÝ, M., WAGNEROVÁ, E. Inovační podnikání. Karviná: SU OPF, 2005. ISBN 80-7248-092-8. info
  • FOTR, J., DĚDINA, J., HRŮZOVÁ, H. Manažerské rozhodování. Praha: Ekopress, 2003. ISBN 80-86119-69-6. info
  • ANGIER, M., MARCH, JG. Economic of Choice, Change and Organization. Boston, 2002. ISBN 1-84064-321-8. info
  • VLČEK, R. Hodnota pro zákazníka. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-7261-068-6. info
  • VEBER, J. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0194-4. info
  • NEUMAIEROVÁ, I., NEUMAIER, I. Výkonnost a tržní hodnota firmy. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0125-1. info
  • ŠRONĚK, I. Kultura v mezinárodním podnikání. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-0012-3. info
  • DEDOUCHOVÁ, M. Strategie podniku. Praha: C.H.Beck, 2001. ISBN 80-7179-603-4. info
  • VEBER, J. a kol. Management - základy, prosperita, globalizace. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-095-5. info
  • CRAINER, S. Moderní management - základní myšlenkové směry. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-019-8. info
  • SYNEK, M. A KOL. Podniková ekonomika. 2. vyd. Praha: C.H.Beck, 2000. ISBN 80-7179-228-4. info
  • KOTTER, JP. Vedení procesu změny, osm kroků úspěšné transformace podnikem v turbulentní ekonomice. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-015-5. info
  • DRUCKER, PF. Výzvy managementu pro 21. století. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-021-X. info
  • KONEČNÝ, M., LEDNICKÝ, V., MATUSÍKOVÁ, L., WAGNEROVÁ, E. Strategický management. Karviná: OPF SU, 1999. ISBN 80-7248-049-9. info
  • TRUNEČEK, J. Systémy podnikového řízení ve společnosti znalostí. Praha: VŠE, 1999. ISBN 80-7079-083-0. info
  • STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Nakladatelství Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. info
  • HESKETT, JL. Managing in the Service Economy. Boston: Harvard Business School Press, 1998. ISBN 0-87584-130-9. info
  • DRUCKER, P. On the profession of Management. Boston, A Harvard Business Review Book, 1998. ISBN 0-87584-836-2. info
  • KAŠÍK, J., MICHALKO, M. a kol. Podniková diagnostika. Ostrava: Tandem, 1998. ISBN 80-902167-4-9. info
  • HRON, J., TICHÁ, I., DOHNAL, J. Strategické řízení. Praha: ČZU, 1998. ISBN 80-213-0255-0. info
  • VODÁČEK, L., ROSICKÝ, A. Informační management. Praha: Management Press, 1997. ISBN 80-85943-35-2. info
  • BRICKAY, J., SMITH, C., ZIMMERMANN, J. Managerial Economics and Organizational Architecture. Boston: Irwin/Mc Graw-Hill, 1997. ISBN 0-256-15825-8. info
  • BROWMAN, C. Strategický management. Praha: Grada, 1996. ISBN 80-7169-230-1. info
  • STEINMANN, H., LÖHR, A. Základy podnikové etiky. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-56-4. info
  • DRUCKER, PF. Inovace a podnikavost. Praxe a principy. Praha: Management Press, 1993. ISBN 80-85603-29-2. info
  • NOVÝ, I. Podniková kultura a identita. Praha: VŠE, 1993. ISBN 80-7079-159-4. info
  • MANLEY, WW. Executives Handbook of Model Business Conduct Codes. New Jersey: Prentice Hall, 1991. ISBN 013296757. info
  • DEDOUCHOVÁ, M. Kvalitní strategie - předpoklad úspěchu firmy. Praha: Profess, 1977. ISBN 80-85-235-25-0. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Známkou
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019.