PEMKDLO Logistika

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2015
Rozsah
Přednáška 40 HOD/SEM. 15 kr. Ukončení: dzk.
Garance
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět má za cíl připravit absolventy v oblasti logistiky, zejména z pohledu logistického řízení. Důraz je kladen především na pochopení provázanosti logistiky s ostatními funkcemi podniku. Zdůrazňuje marketingové aspekty logistiky, ale zároveň integruje všechny funkční oblasti podnikání a začleňuje logistiku do kontextu celkové strategie podniku. Pozornost je věnována především aplikační stránce teoretických poznatků a kreativnímu řešení logistických problémů jak z teoretického, tak i praktického hlediska, aby posluchači získali poznatky, které jsou nejen tradičně chápány v rámci logistických funkcí, ale byli schopni řešit po teoretické i praktické stránce logistické problémy v globálním kontextu.
Osnova
  • 1. Postavení logistiky v makroekonomickém i mikroekonomickém kontextu.Vliv logistiky na úroveň ekonomiky a ziskovosti podniků. Historický vývoj logistiky. Postavení logistiky v rámci vytváření hodnot. Koncepce systémového přístupu ve vztazích mezi logistikou a marketingem. Koncepce celkových nákladů a rentability.
    2. Význam a úloha logistiky v rámci tržního prostředí. Vymezení problematiky zákaznického servisu. Postavení zákaznického servisu v marketingových a logistických činnostech podniku. Identifikace vzájemných vazeb mezi náklady a výnosy. Audit zákaznického servisu. Cesty zlepšování úrovně a kvality zákaznického servisu.
    3. Informační zajištění logistických systémů. Životní cyklus zákaznické objednávky. Využití výpočetní techniky při řízení logistických operací. Vliv systémů objednávek na logistické výkony. Objednávání jako jádro logistického informačního systému. Informační systémy v logistice na operativní a strategické úrovni. Cíle zákaznického servisu a vliv informačních technologií na úroveň zákaznického servisu. Informační technologie jako časový faktor konkurence. Progresivní informační technologie a jejich vliv na efektivitu logistických systémů.
    4. Teorie zásob, řízení zásob a řízení vlastních materiálových toků. Koncepce řízení zásob. Význam pojistných zásob. Vliv výrobních strategií na výši zásob. Vztah výše zásob a úrovně zákaznického servisu. Vztah zásob a rentability podniku. Význam řízení zásob ve vztahu k celkovým logistickým nákladům. Náklady na udržování zásob. Metody zlepšování řízení zásob. Systémy pro zvyšování rentability podniku. Jednotlivé aspekty řízení materiálových toků. Aplikace TQM na oblast řízení materiálových toků. Filozofie řízení v oblasti materiálů. Systémy Kanban, Just-In-Time, MRP, DRP.
    5. Přepravní a skladové funkce logistických systémů, manipulace s materiálem a problematika balení. Charakteristické parametry dopravců a přepravních služeb. Cenové a dodací podmínky. Logistické řízení dopravy. Skladové operace a jejich funkce. Produktivita skladových operací. Finanční aspekty skladování. Zařízení pro manipulaci s materiálem. Skladování v systémech Just-In-Time. Problematika obalů a jejich význam. Informační technologie při řízení skladování.
    6. Koncepce efektivního logistického systému v souvislosti s metodami řízení logistických výkonů v rámci řízení dodávkových řetězců. Řízení dodávkových řetězců a distribučních kanálů z pohledu marketingové strategie podniku. Faktory ovlivňující návrhy distribučních kanálů. Využití logistických nákladů při řízení distribučních kanálů. Role logistiky v řízení dodávkových řetězců.
    7. Teoretické i praktické aspekty logistických strategií. Podstata strategie a strategického plánování. Podíl logistiky na strategickém úspěchu podniku. Význam logistiky v rámci strategického plánovacího procesu. Metody tvorby strategického logistického plánu. Trendy logistiky a identifikace problémů profesionální logistiky v budoucím období.
    8. Globální problémy logistických systémů. Identifikace faktorů ovlivňujících globální logistické činnosti. Hlavní strategie mezinárodní distribuce. Licence. Majetkové účasti. Společné podniky. Řízení exportní činnosti. Identifikace problémů spojených s globální logistikou.
Literatura
    doporučená literatura
  • DRAHOTSKÝ, I., ŘEZNÍČEK, B. Logistika: procesy a jejich řízení. Brno: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-521-0. info
  • BAZALA, J. A KOL. Logistika v praxi. Praha: Verlag Dashöfer, 2003. ISBN 80-86229-71-8. info
  • TOOLE, GJ. Scientific logistical world of logistics. GJT Publications, 2003. ISBN 8090329101. info
  • MCCORMACK, K. P. Supply chain networks and business process orientation: advanced strategies and best practices. Boca Raton: APICS, St. Lucie Press, 2003, 2003. ISBN 15-7444-327-5. info
  • BASL, J., MAJER, P., ŠMÍRA, M. Teorie omezení v podnikové praxi (Zvyšování výkonnosti podniku pomocí nástrojů TOC). Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0613-X. info
  • TOOLE, GJ. Welcome to the wonderful world of logistics. GJT Publications, 2003. ISBN 8023903381. info
  • NĚMEC, F. Výrobní logistika pro ekonomy. Karviná: OPF SU, 2002. ISBN 80-7248-141-X. info
  • PERNICA, P., NOVÁK, R., ZELENÝ, L., SVOBODA, S., KAVALEC, K. Doprava a zasílatelství. Praha: ASPI Publishing, 2001. ISBN 80-8639513-8. info
  • NĚMEC, F. Logistické procesy. In FIALA, A. A KOL. Management jakosti s podporou norem ISO 9000:2000. Praha: Verlag Dashöfer, s.r.o.,, 2000. ISBN 80-86229-19-X. info
  • LAMBERT, DM., STOCK, JR., ELLRAM, LM. Logistika. Brno: Computer Press, 2000. ISBN 80-7226-221-1. info
  • CHRISTOPHER, M. Logistika v marketingu. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-007-4. info
  • PERNICA, P., MOSOLF, J. H. Partnership in logistics. Praha: Radix, 2000. ISBN 80-86031-24-1. info
  • TOMEK, G., VÁVROVÁ, V. Řízení výroby. Praha: Grada, 2000. ISBN 8071699551. info
  • TOMEK, J., HOFMAN, J. Moderní řízení nákupu podniku. Praha: MANAGEMENT PRESS, 1999. ISBN 80-85943-73-5. info
  • NĚMEC, F. Obslužné procesy. In FIALA, A. A KOL. Řízení jakosti podle norem ISO 9000. Praha: Verlag Dashöfer, s.r.o.,, 1999. ISBN 80-901859-8-3. info
  • CHRISTOPHER, M. Logistics and Supply Chain Management. London: Financial Times/Prentice Hall, 1998. ISBN 0-273-63049-0. info
  • NĚMEC, F., ČEMERKOVÁ, Š. Teorie systémů. Karviná: OPF SU, 1997. ISBN 80-85879-64-6. info
  • MALINDŽAK, D. Výrobná logistica. Košice: Štroffek, 1997. ISBN 80-967636-6-0. info
  • NĚMEC, F. Logistika. Karviná: OPF SU, 1995. ISBN 80-85879-24-7. info
  • FOGLER, HS., LeBLANC, SE. Strategies for Creative Problem Solving. New Jersey: Prentice-Hall, 1995. ISBN 0-13-179318-7. info
  • GREGOR, M., KOŠTURIAK, J. Just in time. Výrobná filozofia pre dobrý management. Bratislava: Elita, 1994. ISBN 80-85323-64-8. info
  • CHRISTOPHER, M. The Strategy of Distribution Management. Oxford: Butterworth-Heinemann Ltd, 1994. ISBN 0-7506-0367-4. info
  • BLACKBURN, J. D. Závod s časem. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-34-1. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Kombinovaná zkouška
Informace učitele
ústní komisionální zkouška, písemná práce v rozsahu 10-15 stran bez příloh a její obhajoba u zkoušky
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, léto 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019.