OPF:PEMKRJB Řízení jakosti B - Informace o předmětu
PEMKRJB Řízení jakosti B
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2015
- Rozsah
- Přednáška 8 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. - Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, N_EKOMAN)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu: Předmět vede studenty k poznání společenského významu jakosti, seznamuje s ukazateli jakosti, se strukturou současného řízení jakosti v rámci republiky s přihlédnutím k vývojovým tendencím a požadavkům vyplývajícím ze spolupráce se zeměmi EU. Poznatky jsou rozšířeny o moderní principy zabezpečování jakosti ve vyspělých státech světa (Japonska, USA, Západní Evropy), aby studenti získali všeobecnou orientaci o problematice jakosti. Znalost mezinárodních norem jakosti a jejich uplatňování dává studentům nezbytnou orientaci v požadavcích uplatňovaných v rámci tržního hospodářství a volného pohybu zboží v zemích EU. Studenti jsou také výrazně motivováni k důslednému sledování a řízení jakosti a tím je vytvářen základ pro zkvalitnění jakosti výrobků, služeb a vztahů v celospolečenském rozměru.
- Osnova
- Předmět vede studenty k poznání společenského významu jakosti, seznamuje s ukazateli jakosti, se strukturou současného řízení jakosti v rámci republiky s přihlédnutím k vývojovým tendencím a požadavkům vyplývajícím ze spolupráce se zeměmi EU. Poznatky jsou rozšířeny o moderní principy zabezpečování jakosti ve vyspělých státech světa (Japonska, USA, Západní Evropy), aby studenti získali všeobecnou orientaci o problematice jakosti. Znalost mezinárodních norem jakosti a jejich uplatňování dává studentům nezbytnou orientaci v požadavcích uplatňovaných v rámci tržního hospodářství a volného pohybu zboží v zemích EU. Studenti jsou také výrazně motivováni k důslednému sledování a řízení jakosti a tím je vytvářen základ pro zkvalitnění jakosti výrobků, služeb a vztahů v celospolečenském rozměru.
1. Význam a vývoj jakosti.
2. Podpora politiky jakosti v Evropě
3. Státní politika jakosti v ČR.
4. Evropská a národní ceny za jakost.
5. Systém akreditace, zkušebnictví a certifikace, normy ISO 9000, ISO 14000.
6. ISO 22000, HCCP, ostatní normy jakosti
7. TQM
8. Metody a nástroje zlepšování kvality.
9. Metody a nástroje zlepšování kvality - 2. část
10. Náklady na jakost.
11. Role vědního managementu v zabezpečování kvality.
12. Etické základy jakosti.
- Předmět vede studenty k poznání společenského významu jakosti, seznamuje s ukazateli jakosti, se strukturou současného řízení jakosti v rámci republiky s přihlédnutím k vývojovým tendencím a požadavkům vyplývajícím ze spolupráce se zeměmi EU. Poznatky jsou rozšířeny o moderní principy zabezpečování jakosti ve vyspělých státech světa (Japonska, USA, Západní Evropy), aby studenti získali všeobecnou orientaci o problematice jakosti. Znalost mezinárodních norem jakosti a jejich uplatňování dává studentům nezbytnou orientaci v požadavcích uplatňovaných v rámci tržního hospodářství a volného pohybu zboží v zemích EU. Studenti jsou také výrazně motivováni k důslednému sledování a řízení jakosti a tím je vytvářen základ pro zkvalitnění jakosti výrobků, služeb a vztahů v celospolečenském rozměru.
- Literatura
- povinná literatura
- GABRYŠOVÁ, M. Řízení jakosti. Distanční studijní opora. Karviná: OPF SU, 2006. ISBN 80-7248-366-8. info
- NENADÁL, J. Základy managementu jakosti. Ostrava: VŠB TU, 2005. ISBN 80-248-0969-9. info
- doporučená literatura
- GABRYŠOVÁ, M. TQM. Komplexné manažerstvo kvality, Manažerstvo kvality, história, koncepty, metody. Bratislava: Mateides a kol., 2006. ISBN 80-8057-656-4. info
- NENADÁL, J. Měření v systémech managementu jakosti. Praha: Management Press, 2004. ISBN 80-7261-110-0. info
- PETŘÍKOVÁ, R. A KOL. Lidé - zdroj kvality, znalostí a podnikových výkonů. Ostrava: Dům techniky Ostrava, 2002. ISBN 80-02-01419-1. info
- PLAŠKOVÁ, A. Metody a techniky analýzy a zlepšování kvality. Praha: VŠE, 1999. ISBN 80-7079-119-5. info
- Výukové metody
- Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů - Metody hodnocení
- Písemná zkouška
- Informace učitele
- průběžný test, písemná forma zkoušky
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2015/PEMKRJB