PEMBASME Small and Medium-Sized Entrepreneurship

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2016
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D.
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky podnikání v malém a středním podniku, právním rámcem, podnikatelskými kompetencemi a znalosti o specifičnosti různých podnikatelských forem. Dílčím cílem je pomocí případových studií podpořit ve studentech podnikavost, kreativitu při řešení konkrétních podnikatelských situací v různých oblastech podnikání.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Úvod do problematiky, objasnění základních pojmů, podnikatel, podnikání
    2. Historie podnikání v malém a středním podniku (MSP), klasifikace, význam a typologie MSP
    3. Oblasti podpory MSP, legislativní rámec, pomocné organizace pro MSP
    4. Specifika podnikání v MSP, řídící činnosti, životní cyklus podniku, příčiny neúspěchu
    5. Rodinné podnikání a jeho významná role v sektoru MSP
    6. Podnikání žen a mužů - genderové rozdíly
    7. Podnikání v oblasti služeb
    8. Sociální podnikání
    9. Kooperační struktury malých a středních podniků, formy a možnosti
    10.Finanční management MSP
    11.Krizové řízení v MSP
    12.Personální politika její specifika v MSP
    13.Případové studie
Literatura
    povinná literatura
  • VOJÍK, V. Specifika podnikání malých a středních podniků v tuzemsku a zahraničí. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. ISBN 978-80-7357-534-2. info
  • KORÁB, V., A. HANZELKOVÁ a M. MICHALISKO. Rodinné podnikání. Brno: Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1843-6. info
  • ŠEBESTOVÁ, J., WAGNEROVÁ, E. Podnikání v malé a střední firmě. Karviná: SU OPF, 2007. ISBN 80-7248-441-6. info
  • VEBER, J., SRPOVÁ, J. A KOL. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1069-2. info
    doporučená literatura
  • SRPOVÁ, J. , ŘEHOŘ, V. A KOL. Základy podnikání. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5. info
  • COONEY, T.M., MOORE, R.A. European Cases in Entrepreneurship. Dublin: Blackhall Publishing, 2007. ISBN 978-1842181447. info
  • LUNDSTRÖM, A., STEVENSON, L.A. Entrepreneurship Policy. Theory and Practice. New York: Springer, 2005. ISBN 0-387-24140-X. info
  • BURNS, P. Entrepreneurship and Small Business. Hampshire UK: Palgrave Publisher Ltd., 2001. ISBN 0-333-91474-0. info
  • MUGLER, J. Podnikové hospodářství malých a středních podniků I. Plzeň: ZU, 2001. ISBN 80-7082-729-7. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Zkouška
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Návštěva firmy a zpracování zprávy dle vzoru, její prezentace na semináři, úspěšné absolvování průběžného testu (min. 10 bodů z 20 bodů) jako podmínka pro zapsání se na zkoušku. Zkouška písemná s max. hodnocením 50 bodů.
Povinná aktivní účast na seminářích (zapojování se do diskusí, úkolů, prezentací) 60 %, průběžný test.
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž76
Přednáška26
Seminář13
Zápočet30
Celkem145
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022.