OPF:PEMBAMSK Managerial Skills - Informace o předmětu
PEMBAMSK Managerial Skills
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Ing. Žaneta Rylková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. - Předpoklady
- Předpokladem pro absolvování předmětu Managerial Skills je znalost anglického jazyka na pokročilé úrovni. K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Business Economics and Management (program OPF, B_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto předmětu je rozšíření teoretických poznatků získaných v předmětu Management a nabídnout studentům možnost obeznámit se s nezbytnými manažerskými dovednostmi, které budou používat při řízení lidí v různých situacích.
- Osnova
- Content Structure :
1. Management and personal development
2. Manager's profile and work
3. Testing abilities, personality and motivation of a manager
4. Managing career
5. Managing Stress
6. Leadership Skills
7. Chairing meetings
8. Delegating power and responsibility
9. Team work
10. Negotiation Skills
11. Time management
12. Time management techniques
13. Performance Management , Commercial contacts
1. Management and personal development
Personal development. Reflective assessment on dimension of managerial success.
2. Manager´s profile and work
Manager´s work, general principles and character. Manager´s competencies. Personality preconditions of manager´s success. Managerial responsibility and role.
3. Testing abilities, personality and motivation of a manager
Abilities tests. Personality tests. Motivation tests.
4. Managing career
Definition and criteria of a career. Personal and professional criteria, career progress. Conditions for development of a career.
5. Managing stress
Types of stress, techniques and strategies that could help in face of distractions and perceived failures.
6. Leadership skills
Power and authority. Characteristics of styles of leading people. Principles of manipulation techniques for leading people. Positive and negative tactics. Tactical pitfalls and tactical strategies.
7. Chairing meetings
Meetings - preparation, importance and benefits of meetings, course of meetings, principles of chairing meetings, common mistakes and drawbacks.
8. Delegating power and responsibility
Centralisation and decentralisation of decision-making, advantages and disadvantages of delegating. Procedure and problems of delegating.
9. Team work
Stages of development of a working collective. Conditions of effective team work. Forms, development stages and success factors of team work. Team member roles.
10. Negotiation Skills
Conflict and process of development of conflict situations. Strategy of coping with conflicts. Skills required for negotiating a satisfactory resolution of differences.
11. Time management
Importance of time for a manager, time review. Setting goals and their priorities. Time planning and plan inspection, planning techniques.
12. Time management techniques
Time aspects of work with written information, filling, arrangement of work environment, meetings strategies, delegating.
13. Performance management, commercial contacts
Performance management, providing feedback and rewarding. Phases of business negotiation and their importance. Types of media and their importance.
- Content Structure :
- Literatura
- povinná literatura
- ANCONA, D. Managing for the Future: organizational behavior & processes. Cincinnati : South-Western, 1999. ISBN 0-538-87546-1. info
- CAMPBELL, D. J. Organizations and the Business Environment. Oxford : Butterworth-Heinemann, 1998. ISBN 0-7506-2760-3. info
- ORGAN, D. W. Organizational Behavior , 4th ed. Homewood: McGraw Hill, 1991. ISBN 0-256-06667-1. info
- doporučená literatura
- COLLINSON, CH., PARCELL, G. Knowledge Management. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0760-4. info
- MOLE, J. Mind Your Manners: Managing Business Cultures in a Global Europe. London: Nicholas Brealey Pub, 2003. ISBN 1-857-88314-4. info
- ROBBINS, S. P., HUNSAKER, P. L. Training in Interpersonal Skills. Upper Saddle River : Prentice-Hall, 2003. ISBN 0-13-009054-9. info
- WHETTEN, D. A., CAMERON, K. M. Developing Management Skills, 5th ed. Upper Saddle River, : Prentice Hall, 2002. ISBN 13-091408-8. info
- CLARKE, A. Learning Organizations. What They Are and Know to Become One. Leicester: NIACE, 2001. ISBN 1-86201-116-8. info
- BELBIN, M.R. Management teams - why they succeed or fail. Oxford : Butterworth Heinemann, 1996. ISBN 0-7506-2676-3. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Individuální konzultace
Laboratorní praktika
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Písemný test
Zápočet - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- https://elearning.opf.slu.cz/course/view.php?id=881
Seminar paper (creation of managerial profile), presentation of team work (case study solving), 2 continuous tests and written exam.Aktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 60 Seminář 26 Zápočet 30 Celkem 116 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2018/PEMBAMSK