PEMBEMSP Malé a střední podnikání

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2018
Rozsah
Přednáška 12 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D.
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět si klade za cíl seznámit studenty se specifiky podnikání v malém a středním podniku. Vychází ze standardního pojetí a definice podniku v EU, získat podnikatelské kompetence a znalosti o specifičnosti různých podnikatelských formách. Dílčím cílem je pomocí případových studií podpořit ve studentech podnikavost, kreativitu při řešení konkrétních podnikatelských situací v různých oblastech podnikání.
Osnova
  • 1. Podnikatel jako osobnost, mýty o podnikání
    2. Historie podnikání v MSP. Pojetí, klasifikace, význam MSP, typologie MSP
    3. Oblasti podpory MSP, legislativní rámec, pomocné organizace pro MSP
    4. Specifika podnikání v MSP, řídící činnosti, životní cyklus podniku, příčiny neúspěchu
    5. Rodinné podnikání a jeho významná role v sektoru MSP
    6. Podnikání žen a mužů - genderové rozdíly
    7. Podnikání v oblasti služeb
    8. Sociální podnikání
    9. Kooperační struktury malých a středních podniků, formy a možnosti
    10.Finanční management MSP
    11.Krizové řízení v MSP
    12.Personální politika její specifika v MSP
    13.Případové studie
    1. Podnikatel jako osobnost, mýty o podnikání
    Motivace k podnikání, podnikavost, pojetí podnikání, pohled na podnikání, ohodnocení podnikatelského potenciálu
    2. Historie podnikání v MSP. Pojetí, klasifikace, význam MSP, typologie MSP
    Historický exkurs. Definice, funkce MSP v ekonomice. Srovnání stavu, vývoje a současného postavení malého a středního podnikání v ČR a v EU.
    3. Oblasti podpory MSP, legislativní rámec, pomocné organizace pro MSP
    Podpora malého a středního podnikání ve vybraných zemích EU a v ČR, faktory ovlivňující úspěšný vstup na trh.
    4. Specifika podnikání v MSP, řídící činnosti, životní cyklus podniku, příčiny neúspěchu
    Základní vyznávané hodnoty, systém řízení, strategie. Popis životního cyklu a model růstu. Faktory úspěchu a neúspěchu.
    5. Rodinné podnikání a jeho významná role v sektoru MSP
    Rodinné vazby při podnikání, výhody a nevýhody. Generační obměna při podnikání. Modely růstu Goehlera a Rosenbauma.
    6. Podnikání žen a mužů - genderové rozdíly
    Překážky a bariéry vstupu na trh, rozdílné pojetí hodnot. Podpůrné organizace pro podnikání žen.
    7. Podnikání v oblasti služeb
    Specifika podnikání v oblasti služeb. Konkurenceschopnost podnikání ve službách.
    8. Sociální podnikání
    Cíl a strategie sociálního podnikání. Definice Social a Soci(e)tal entrepreneurship.
    9. Kooperační struktury malých a středních podniků, formy a možnosti
    Partnerství, druhy a možnosti, řetězení firem, kooperační vazby, dlouhodobá spolupráce, klastry, franchizing.

    10. Finanční management MSP
    Finanční řízení a jeho možnosti a omezení. Výběr optimální strategie. Důraz na vybrané oblasti typu - Peněžní toky a jejich usměrňování, zohledňování faktoru času, optimalizace majetkové a kapitálové struktury.

    11. Krizové řízení v MSP
    Vliv prostředí, možnosti řešení krizí. Způsoby tvorby krizového plánu pro MSP. Sledované ukazatele.
    12. Personální politika její specifika v MSP
    Personální práce v malé a střední firmě, profil manažera, sebemotivace. Role podnikatele jako zaměstnavatele a zaměstnance, zásady odměňování a motivace.
    13. Případové studie

Literatura
    povinná literatura
  • ŠEBESTOVÁ, J., WAGNEROVÁ, E. Podnikání v malé a střední firmě. Karviná: SU OPF, 2007. ISBN 80-7248-441-6. info
  • VEBER, J., SRPOVÁ, J. A KOL. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1069-2. info
    doporučená literatura
  • SRPOVÁ, J. , ŘEHOŘ, V. A KOL. Základy podnikání. Praha, 2010. ISBN 978-80-247-3339-5. info
  • COONEY, T.M., MOORE, R.A. European Cases in Entrepreneurship. Dublin: Blackhall Publishing, 2007. ISBN 978-1842181447. info
  • WAGNEROVÁ, E., MARKOVÁ,V. A KOL. Vývoj malých a středních podniků v ČR a na Slovensku. Karviná: SU OPF, 2003. ISBN 80-7248-216-5. info
  • BURNS, P. Entrepreneurship and Small Business. Hampshire UK: Palgrave Publisher Ltd., 2001. ISBN 0-333-91474-0. info
  • MUGLER, J. Podnikové hospodářství malých a středních podniků I. Plzeň: ZU, 2001. ISBN 80-7082-729-7. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Zápočet je tvořen součtem aktivit (je nutno získat 60% ze 100 bodů):
1. Zpracování projektu 0-30 bodů.
Bude posuzována nejen nápaditost řešení, ale také dodržování formálního zpracování práce jako příprava pro podnikatelský život (odevzdávání podnikatelského plánu institucím).
2. Prezentace a obhajoba projektu 0-20 bodů.
Hodnotí se nejen zpracování prezentace, ale i schopnost odpovídat na dotazy, argumentovat. Předpokládá se zapojení celého týmu!!!
3. Zápočtový test 0-50 bodů.
Kombinace testových a otevřených otázek v celkové sumě 50 bodů. Náplní je problematika probraná do 15.12. Termíny budou vypsány během zkouškového období.


AktivityNáročnost [h]
Konzultace6
Ostatní studijní zátěž103
Přednáška6
Zápočet30
Celkem145
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019.