PEMNPMKT Strategický marketing

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2018
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Michal Stoklasa, Ph.D. (přednášející)
Ing. Michal Stoklasa, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Michal Stoklasa, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D.
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Strategický marketing navazuje na předměty marketing a management a rozvíjí poznatky z těchto předmětů. Jeho cílem je povýšit teoretický a metodologický základ těchto disciplín, zabezpečit jejich mezioborové a interdisciplinární vazby a dosáhnout toho, aby studenti byli schopni souborně posuzovat složité praktické jevy a procesy. Strategický charakter předmětu vyžaduje, aby studenti znali základy výzkumné, řešitelské a badatelské činnosti a aby výsledky výzkumů uměli transformovat do teorie a zejména do praktických podnikatelských aktivit a marketingových projektů. Posluchači v rámci kurzu řeší praktické příklady s využitím získaných poznatků. Svým obsahem má předmět přímé vazby na ostatní volitelné i závazné předměty včetně zpracovávání diplomových prací.
Osnova
  • 1. Úvod do strategického marketingu a jeho základní kategorie
    2. Strategické marketingové řízení
    3. Strategický marketingový proces - plánovací etapa, analýzy vnějšího okolí.
    4. Strategický marketingový proces - plánovací etapa, interní analýzy, SWOT analýza.
    5. Strategický marketingový proces - plánovací etapa, marketingové cíle, sestavení plánu.
    6. Strategický marketingový proces - realizační a kontrolní etapa.
    7. Mezinárodní marketingové strategie.
    8. Aplikace strategického marketingu - systém řízení vztahů se zákazníky.
    9. Aplikace strategického marketingu - marketingové strategie služeb.
    10. Produktová politika a strategie
    11. Strategie a plánování cenové tvorby
    12. Distribuční politika a strategie
    13. Prognostické analýzy s využitím matematicko-statistických metod
    1. Úvod do strategického marketingu, obecné vymezení základních pojmů, jejich podstaty, šíře, hloubky a vzájemných vazeb. Pojmy strategie a marketingové strategie, řízení a strategické marketingové řízení, plánování a strategické marketingové plánování. Principy strategického myšlení.
    2. Strategický řídící proces jako východisko pro marketingové řízení. Typy marketingových strategií, vhodnosti jejich použití. Definování poslání firem. Strategické marketingové cíle a dílčí firemní strategie.
    3. Marketingové analýzy externí a interní. Analýza makroprostředí. Analýza a měření trhu. Analýza chování zákazníka a konkurence.
    4. Interní analýza silných a slabých stránek. Sestavení SWOT analýzy, postup, metodika, příklady. Formulace specifických předností. Analýza průmyslového trhu.
    5. Stanovení marketingových cílů, formulování marketingových strategií. Sestavení marketingového plánu jako základního plánovacího dokumentu. Příklady marketingových plánů a firemních cílů.
    6. Úkoly realizační etapy. Řešení formou strategických projektů. Postup realizace marketingového plánu. Klíčové skutečnosti realizační kontroly. Proces realizační kontroly. Marketingový audit.
    7. Vývozní marketing. Globální marketingová strategie. Mezinárodní marketingové řízení.
    Specifika strategického marketingu v mezinárodních podmínkách.
    8. Evidence základních dat a údajů o partnerech, produktech, konkurenci. Předpoklady a východiska realizace systému CRM. Komunikační nástroje v CRM. Podmínky úspěchu implementace CRM.
    9. Charakteristika služeb. Uplatňování jednotlivých nástrojů marketingového mixu.Marketing ve veřejném sektoru.Nový styl řízení ve veřejném sektoru.
    10. Produktové strategie, portfolio produktů, životní cyklus produktu.
    11. Strategický řídící proces, cenová strategie, hodnota produktu pro zákazníka, výhoda pro zákazníka, cenová diferenciace, taktika cenové tvorby.
    12. Řízení cen, aktuální problémy cenové tvorby
    Cíle stanovení ceny, metody výpočtu ceny, cenová politika a slevy, ceny a podpora prodeje, ceny a marketingové kanály. Typologie cenové strategie, realizace cenové strategie. Revize strategie a tvorba cen.Cenová elasticita, typy a výpočty, stanovení bodu zvratu.
    13. Prognózování časových řad. Signalizační a varovný systém. Indikátory změny. Metody prognózování vývoje vnějšího i vnitřního prostředí. Systém reakce na změny tržního prostředí.
Literatura
    povinná literatura
  • STOKLASA, M. a J. RAMÍK. Strategický marketing. Karviná: SU OPF, 2016. ISBN 978-80-7510-217-1. info
  • KOTLER, P. a K. L. KELLER. Marketing management. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978- 80-247-4150-. info
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4670-8. info
    doporučená literatura
  • KOTLER, P. a M. KOTLER. 8 strategií růstu: jak ovládnout trh. Brno: BizBooks, 2013. ISBN 978-80-265-0076-6. info
  • MOORADIAN, T. A., K. MATZLER and L. J. RING. Strategic Marketing. Williamburg: Good Dog Publishing, 2012. ISBN 9780990542704. info
  • HANZELKOVÁ, A., M. KEŘKOVSKÝ a O. VYKYPĚL. Strategický marketing: teorie pro praxi. Praha: C. H. Beck, 2009. ISBN 978-80-7400-120-8. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
50 % účast na seminářích, průběžný test, písemná zkouška
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž40
Přednáška26
Seminář13
Zkouška40
Celkem119
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.