PEMBPMSO Management in Social Services

School of Business Administration in Karvina
Winter 2019
Extent and Intensity
2/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je se seznámit se základy řízení těchto organizací, přípravou strategie, možnostmi zajišťování finančních zdrojů a vnitřního řízení organizace pomocí podnikové kultury. Výklad bude doplněn přednáškami a workshopy odborníků z praxe.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Specifika organizací v sociálních službách Členění a formy poskytování sociálních služeb Poskytovatelé a podmínky poskytování služeb. Dilemata v podnikání v sociálních službách. Základní zdroje financování organizací sociálních služeb.
  • 2. Základní pojmy z teorie řízení Základní funkce řízení. Průběžné a zabezpečovací funkce řízení v aplikaci na podnik sociálních služeb. Strategické plánování a řízení s ohledem na efektivnost a společenskou návratnost.
  • 3. Manažerské kompetence v řízení Manažerské kompetence, vlastní tvorba kompetenčního modelu v řízení. Delegování pravomocí, formy delegování, proces delegování, překážky, potíže delegování, přínosy. Využití asertivity v sociální praxi.
  • 4. Řízení kvality sociálních služeb Standardy kvality sociálních služeb dle zákona o sociálních službách, standardy související se samotným poskytnutím služby, personální zabezpečení kvality služeb, standardy spojené s provozem služby.
  • 5. Etika v řízení a kultura organizace Předpoklady k etickému chování, etický kodex. Organizační kultura, prvky organizační kultury, diagnóza organizační kultury, silná a slabá organizační kultury.
  • 6. Vybrané přístupy k řízení vedoucí k rozvoji organizace Učící se organizace, metoda QMSS, systém značka kvality, osm dimenzí excellence.
  • 7. Krizové řízení v sociální sféře Řízení krizových situací a management změn.
Literature
    required literature
  • ŠEBESTOVÁ, J. Management sociálních služeb. Karviná: SU OPF, 2013. info
  • PITNEROVÁ, D. Management sociální práce. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. ISBN 978-80-244-2012-7. info
  • DĚDINA, J.,CEJTHAMR,V. Management a organizační chování. Praha:Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3348-7. info
  • MOLEK, J. Řízení organizací sociálních služeb. Vybrané problémy. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2011. ISBN 978-80-7416-083-7. info
    recommended literature
  • ČÁMSKÝ, P., SEMBDNER, J., KRUTILOVÁ, D. Sociální služby v ČR v teorii a praxi. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0027-7. info
  • BORSTEIN, D. How to Change the World: Social Entrepreneurs and the Power of New Ideas. Oxford: Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-513805-8. info
Teaching methods (in Czech)
přednášky, seminář, prezentace odborníků z praxe, týmový projekt, diskuse,
Assessment methods
Compulsory participation in seminars (50%), team project created in cooperation with a selected organization (30% of the final evaluation) and its presentation (30% of the final evaluation), final exam (50% of the final evaluation). The exam can be in written or oral form.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2019/PEMBPMSO