OPF:PEMNKMNM Strategic Management - Course Information
PEMNKMNM Strategic Management
School of Business Administration in KarvinaWinter 2019
- Extent and Intensity
- 16/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. (lecturer)
Ing. Pavel Adámek, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina
Contact Person: Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. - Timetable
- Fri 15. 11. 13:55–15:30 AULA, 17:15–18:50 AULA, Fri 6. 12. 13:55–15:30 AULA
- Prerequisites
- FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
The course can be registered independently on other courses.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/20, only registered: 0/20 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Managerial Informatics (programme OPF, N_MI)
- Syllabus (in Czech)
- 1. Postavení a význam strategického řízení
Strategické řízení a jeho vývoj v kontextu vývoje společnosti. Podstata a význam strategického řízení. Specifika strategického řízení. Vlastnosti strategického řízení. Současné přístupy ke strategickému řízení. Postavení strategického řízení v systému řízení podnikatelského subjektu.
2. Strategické rozhodování a strategické myšlení
Podstata a význam strategického rozhodování. Prvky strategického rozhodování. Rozdíly mezi strategickým rozhodováním a rozhodováním. Metody a techniky podporující tvořivost a strategické rozhodování. Strategické myšlení a jeho význam ve strategickém řízení podniku. Principy strategického myšlení.
3. Strategie podniku
Vymezení strategie podniku. Pojetí strategie podniku. Aktivity spojené se strategií podniku. Sekvenční model tvorby strategie podniku. Zájmové skupiny ve vztahu ke strategii podniku. Příčiny změn podnikové strategie. Podnikové strategie v procesu globalizace a internacionalizace.
4. Strategické představy a cíle podniku
Postavení prognózy ve tvorbě strategie podniku. Funkce prognózy při tvorbě strategie podniku. Strategické poslání podniku. Vize podniku. Strategické hodnoty podniku. Strategické cíle podniku s ohledem na externí a interní vlivy podniku.
5. Strategická analýza a postupy použitelné při tvorbě strategie
Strategická analýza externího prostředí. Vybrané metody analýzy makroprostředí, trhu a odvětví. Strategická analýza interního prostředí podniku. Vybrané metody analýzy interního prostředí podniku. Metody současně hodnotící externí i interní prostředí podniku. Další metody používané ve strategickém řízení a strategické analýze.
6. Typologie podnikových strategií
Komplexní, celopodnikové strategie: strategie intenzivní, strategie integrační, strategie diverzifikační, strategie obranné. Business strategie: generické strategie M. E. Portera, konkurenční strategie P. Kotlera. Funkční strategie podniku. Speciální strategie: inovační strategie, krizové strategie.
7. Výběr a implementace strategie
Výběr strategie. Proces výběru vhodné strategie podniku. Návrh strategických alternativ. Faktory ovlivňující výběr strategické alternativy. Implementace strategie podniku. Přístupy k implementaci strategie podniku. Postup implementace strategie podniku.
8. Strategická kontrola
Podstata a význam strategické kontroly. Vlastnosti a charakteristiky kontrolního procesu. Typy kontrolních procesů. Nástroje a metody strategické kontroly. Postup realizace strategické kontroly.
- 1. Postavení a význam strategického řízení
- Literature
- required literature
- ZAPLETALOVÁ, Š. Management. Karviná: SU OPF, 2017. ISBN 978-80-7510-231-7. info
- ZAPLETALOVÁ, Š. a V. LEDNICKÝ. Strategický management. Karviná: SU OPF, 2013. ISBN 978-80-7248-988-6. info
- MALLYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5. info
- recommended literature
- ZAPLETALOVÁ, Š. Management inovací. Karviná: SU OPF, 2017. ISBN 978-80-7510-230-0. info
- GRASSEOVÁ, M. a kol. Analýza v rukou manažera. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2621-9. info
- VODÁČEK, L. a O. VODÁČKOVÁ. Moderní management v teorii a praxi. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261-197-3. info
- JIRÁSEK, J. A. Strategie. Umění podnikatelských vítězství. Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-22-3. info
- KEŘKOVSKÝ, M. a O. VYKYPĚL. Strategické řízení. Teorie pro praxi. 1. vyd. Praha: C. H. Beck, 2002. ISBN 80-7179-578-X. info
- Teaching methods
- Lecture supplemented with a discussion
One-to-One tutorial
Laboratory work
Skills demonstration
Seminar classes - Assessment methods
- Grade
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 16 HOD/SEM. - Teacher's information
Activity Difficulty [h] Ostatní studijní zátěž 38 Přednáška 26 Seminář 13 Zkouška 40 Summary 117
- Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2019/PEMNKMNM