INMBPSCR Informační systémy v cestovním ruchu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2025
Rozsah
1/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Radim Dolák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Suchánek, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: doc. Ing. Jan Górecki, Ph.D.
Rozvrh
St 13:05–13:50 B308
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
INMBPSCR/01: St 13:55–15:30 B308, R. Dolák
Předpoklady
FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 64 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 53/64, pouze zareg.: 0/64
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s využitím IT/ICT v cestovním ruchu a turismu se zaměřením zejména na rezervační a poptávkové systémy, systémy pro podporu řízení a provozu ubytovacích a stravovacích zařízení a geografické informační systémy. Pozornost bude věnována také aktuálním vývojovým trendům v oblasti využití IS/ICT v cestovním ruchu a turismu.
Výstupy z učení
student umí definovat základní pojmy z teorie systémů a teorie informací, student umí vyjmenovat základní požadavky na zákaznicky orientované informační systémy, student umí analyzovat výhody využití jednotlivých typů architektury informačních systémů z praktického pohledu využití v praxi, student umí vyhledat jednotlivá softwarová řešení pro podporu řízení a provozu ubytovacích a stravovacích zařízení, student umí vysvětlit možnosti využití GIS a GPS v oblasti cestovního ruchu, student umí vyjmenovat moderní vývojové trendy v oblasti využití IS/ICT v cestovním ruchu a turismu.
Osnova
1. Základní pojmy z teorie systémů a teorie informací
Data. Informace. Systém. Informační systém (IS). Prvky systému. Vazby. Obecné a kontextové charakteristiky. Nástroje a metody tvorby, distribuce a prezentace informací. Příprava informačních a propagačních materiálů. Vyhledávání informací. Informační centra. Internet.
2. Zákaznické prostředí a zákaznicky orientované systémy
Typy systémů v gastronomii, hotelnictví a turismu. Potřeby a požadavky zákazníků. Klasifikace a charakteristika objektů a služeb v gastronomii, hotelnictví a turismu.
3. Architektury a specifika IS ve firmách zaměřených na cestovní ruch a turismus
Architektura IS. Objekty a datové a informační toky. Využití IS v gastronomii, hotelnictví a turismu - informační centra, hotely, stravovací zařízení, cestovní agentury, letecké společnosti, dopravní společnosti.
4. Rezervační a poptávkové systémy
Oblasti využití rezervačních a poptávkových systémů. Technologie rezervačních a poptávkových systémů. Charakteristika vybraných systémů - Amadeus, Galileo, Mevris, Wordspan, apod.
5. Systémy pro podporu řízení a provozu ubytovacích a stravovacích zařízení
Definice kvality a jejího významu v gastronomii a cateringu. Definice faktorů ovlivňujících úroveň poskytovaných služeb. Mezinárodní systémy/standardy kvality služeb v oblasti cestovního ruchu. Analýza současného stavu kvality služeb v ČR. Možnosti zavedení systému kvality v ČR. Softwarová podpora. Moduly systémů. EET.
6. Geografické informační systémy (GIS)
Geoobjekty. Geodata. Mapy. Plánování tras. Mobilní komunikační zařízení. GPS (Global Positioning System) navigace. On-line GIS. Využití GIS v cestovním ruchu. Geocaching.
7. Projekty na informační podporu činností ve firmách zaměřených na cestovní ruch a turismus
Realizace výchozí analýzy. Návrh architektury. Implementace. Evaluace. Zvýšení hodnoty služeb.
8. Vývojové trendy v oblasti využití IS/ICT v cestovním ruchu a turismu
E-tourism. Virtuální cestovní ruch. Turistické informační portály. Mobilní aplikace. Online dopravní situace, předpověď počasí, webkamery. Sociální sítě. Vzájemné sdílení zkušeností. Rychle se rozvíjející služby využívají IS/ICT v oblastech ubytování (Airbnb, CouchSurfing) a dopravy (Uber, Liftago, Taxify).
Literatura
    povinná literatura
  • Dolák, R. & Suchánek, P. (2023). Informační systémy v cestovním ruchu: distanční studijní text. Slezská univerzita, Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné.
    doporučená literatura
  • Gajdošík, T., Gajdošíková, Z. & Marčeková, R. (2017). Informačné technológie v cestovnom ruchu. Wolters Kluwer.
  • Šimková, E., & Hoffmannová, M. (2022). Znalostní management v cestovním ruchu. Pavel Mervart.
  • Kršák, B., Štrba, Ľ., & Sidor, C. (2021). CRM v cestovnom ruchu. Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava.
  • Benckendorff, P., Xiang, Z., & Sheldon, P. J. (2019). Tourism information technology (3rd edition). CABI.
Výukové metody
Přednáška, práce s textem, práce v týmech, kooperativní a kolaborativní učení, výuka pomocí případových studií
Metody hodnocení
Požadavky na studenta: minimálně 50 % účast na seminářích, zpracování a prezentace seminární práce, zapojení do projektové výuky. Hodnotící metody: zpracování seminární práce (30 % hodnocení), zapojení do projektové výuky (30 % hodnocení), písemná zkouška (40 % hodnocení).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2025/INMBPSCR