SU0003 University Press

Rector's Office
winter 2025
Extent and Intensity
0/2. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D. (seminar tutor)
Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D. (seminar tutor)
MgA. Mgr. Jana Orlová, Ph.D. (seminar tutor)
MgA. Kristína Pupáková, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Michaela Weiss, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.
Silesian University in Opava
Supplier department: Silesian University in Opava
Timetable of Seminar Groups
SU0003/A: Mon 29. 9. to Sun 21. 12. each even Monday 8:55–12:10 D3, M. Horsáková
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 14/15, only registered: 0/15
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je získat orientaci, znalosti a dovednosti, spojené s širokou škálou činností potřebných pro chod nakladatelství, koncepční práci s texty a publikacemi různého typu a žánru a jejich propagaci a distribuci. Jde zejména o dovednosti v rámci editorské a redakční činnosti, copywritingu, dramaturgické práce nakladatelství, vývoje textů a jejich formátů a žánrů, natáčení a postprodukce audioknih, obsahové, grafické a redakční přípravě vydávaných tiskovin a publikací, jejich distribuce a propagace, produkční práce (výběrová řízení, zajišťování služeb – komunikace s tiskárnou a dalšími obchodními partnery, cenová politika, zajišťování ISBN, komunikace s recenzenty, komunikace s knihovnami), správy sociálních sítí a webové prezentace. Studenti budou pracovat na konkrétních výstupech/publikacích nakladatelství (může jít např. o: newslettery, původní uměleckou tvorbu, vybrané závěrečné práce studentů, vědecké publikace, účelové a propagační publikace, audioknihy, propagační předměty, propagační tiskoviny).

Zapojené součásti:
FPF – editorská činnost, umělecká tvorba, digitální kompetence
OPF – obchod, marketing
FVP – editorská činnost
FÚ – editorská činnost, umělecká činnost a popularizace
MÚ – editorská činnost, digitální kompetence, popularizace
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se mimo jiné naučí: pracovat a komunikovat v týmu a s klienty; přicházet s vlastními tvůrčími a organizačními nápady, tyto ideje rozvíjet, volit a obhájit vlastní postupy řešení; koncipovat a formulovat publicistické, popularizační či umělecké texty; kriticky uvažovat nad textem a analyzovat jej, kriticky číst odborné i profesní texty v oboru, kriticky přistupovat k médiím, analyzovat mediální výstupy a pojmenovat současné problémy spojené s mediálním prostorem; pracovat se sociálními sítěmi a online podporou projektu; podílet se na chodu a řízení kreativního projektu; navrhnout plán distribuce a propagace produktů kreativního projektu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Formování redakce, rozdělení kompetencí
  • 2.–3. Ediční plán na semestr (náměty konkrétních výstupů, oslovení autorů), vyhledávání možností financování, plán a příprava projektových žádostí
  • 4.–8. Práce na textových výstupech, komunikace s recenzenty, práce na strategii propagace a distribuce a s ní souvisejících úkolech
  • 9.–10. Návrhy grafického designu, grafické práce, redakční práce, propagace
  • 11.–12. Komunikace s tiskárnou, distribuce, propagace
  • 13. Společná evaluace, plán na další semestr, závěrečné zprávy projektů
Literature
    recommended literature
  • DILHOFOVÁ, Adéla. Orientace v nakladatelské politice. Brno: Moravská vědecká knihovna [online]. Dostupné z: https://www.mzk.cz/sites/mzk.cz/files/souboryMZK/orientace_v_nakladatelske_politice_2021.pdf
  • HALADA, Jan. Člověk a kniha: úvod do nakladatelské specializace. Praha: Karolinum, 1993.
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketingové komunikace. Praha: VŠPP Praha, 2016. ISBN 978-880-6847-79-5.
  • ISBN. International ISBN Agency [online]. 2014. Dostupné z: https://www.isbn-international.org On-line instruktáž do systému ISBN nově vstupujících nakladatelů. Národní knihovna české republiky [online]. Dostupné z: https://www.nkp.cz/soubory/ostatni/isb
Teaching methods (in Czech)
praktická příprava, práce s textem, s grafikou a grafickým designem, týmová práce, analýza, reflexe, diskuse, e-learning
Assessment methods (in Czech)
ročníková práce = průběžné plnění zadaných úkolů souvisejících s činností nakladatelství
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on completion of the course: ročníková práce = průběžné plnění zadaných úkolů souvisejících s činností nakladatelství
The course can also be completed outside the examination period.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/rek/winter2025/SU0003