RU3VBT Introduction to Bibliotherapy

Rector's Office
Summer 2025
Extent and Intensity
2/0/0. Type of Completion: -.
Taught in person.
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Eva Schwanová (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. et Mgr. Eva Schwanová
Contact Person: Lucie Becková
Prerequisites (in Czech)
Kurz je určen pro každého, kdo splňuje podmínky studia v programu Univerzity třetího věku, kdo chce získat větší sebedůvěru a nebojí se aktivně pracovat na zlepšení své paměti. Je určen zájemcům o seznámení se a využití biblioterapie pro terapeutické a edukativní aktivity prostřednictvím četby knih.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 15 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/15, only registered: 0/15
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz si klade za cíl představit přehled nejznámějších a v praxi nejpoužívanějších biblioterapeutických metod a postupů, a seznámit účastníky se způsoby jejich využití. Zaměřuje se nejenom na nezbytné teoretické informace, ale zahrnuje i konkrétní kazuistiky a popis reálných intervencí. V praktické části budou mít účastníci možnost sami si vyzkoušet a aplikovat různé metody biblioterapie a ověřit si její účinky na svůj život.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent získá základní teoretické poznatky o biblioterapii a schopnost následné aplikace do praktického života při zvládání stresu, náročných životních situacích, ale biblioterapie přispívá také k rozvinutí čtenářské gramotnosti, komunikačních dovedností a k rozvinutí sociálních vazeb, podněcuje lásku k literatuře a příznivě působí na rozvoj kognitivních schopností člověka.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Člověk a kniha v dialogu 1.1 Úvod do problematiky biblioterapie 1.1.1 Historický vývoj, metody a formy v biblioterapii 1.1.2 Terminologie v biblioterapii 1.1.3 Typy biblioterapie (klinická, institucionální, zájmová, vývojová) 1.1.4 Dílčí metody biblioterapie (hagioterapie, imagoterapie, poetoterapie, pohádkoterapie, arteterapie)
  • 2. Biblioterapie 2.1 Vznik a vývoj knihy 2.2 Knižní kultura 2.3 Problematika čtenářské gramotnosti v průběhu vývoje člověka 2.4 Vývoj biblioterapie v České republice 2.5 Vhodný výběr a příprava knihy pro biblioterapii 2.6 Podmínky pro praktikování biblioterapie
  • 3. Biblioterapie jako metoda sociální práce 3.1 Kniha v sociální práci
  • Každá lekce obsahuje v první části teorii a ve druhé části praktické vyzkoušení biblioterapie. Účastníci kurzu pracují individuálně anebo společně). 4. Základní teorie a koncepty vysvětlující pozitivní efekt knihy na člověka
  • 5. Indikace a kontraindikace biblioterapie
  • 6. Působení a vliv biblioterapie v obecné rovině 6.1 Biblioterapie u dětí 6.2 Biblioterapie u dospělých 6.3 Biblioterapie u seniorů
  • 7. Možnosti využití biblioterapie u jedinců se specifickými potřebami
  • 8. Biblioterapie ve zdravotnickém zařízení
  • 9. Biblioterapie v psychologii a v psychiatrii
  • 10. Biblioterapie v domovech pro seniory – příklady dobré praxe
  • 11. Biblioterapie v denních stacionářích pro osoby se zdravotním postižením – příklady dobré praxe
  • 12. Biblioterapie v paměťových institucích (muzeum, knihovny) – příklady dobré praxe.
Literature
  • VÁŠOVÁ, Lidmila a ČERNÁ, Milena. Bibliopedagogika. 2. vyd. Praha: SPN, 1989.
  • BORECKA, Irena. Biblioterapia. Teoria i praktyka. Varšava: Poradnik, 2001.
Teaching methods (in Czech)
Cvičení
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught each semester.
The course is taught: every week.

  • Permalink: https://is.slu.cz/course/rek/summer2025/RU3VBT