RCZVAP008 Foundations of inclusive education and heterogeneity of student collectives

Rector's Office
winter 2025
Extent and Intensity
0/0. Type of Completion: z (credit).
Taught in person.
Teacher(s)
PaedDr. Karla Vítková (lecturer)
Guaranteed by
PaedDr. Karla Vítková
Contact Person: Mgr. Jakub Trembač
Timetable
Sat 8. 11. 12:00–16:30 R2
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 20/30, only registered: 0/30
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s fenoménem heterogenity ve školních třídách, objasnit filozofii a právní rámec inkluzivního vzdělávání a ukázat jeho přínosy i praktická úskalí. Dále předmět zprostředkuje pochopení konceptu speciálních vzdělávacích potřeb (SVP) a rozdílů mezi jednotlivými typy postižení či znevýhodnění. Studenti získají také ucelený přehled o specifikách práce se žáky se specifickými poruchami učení a s psychickými onemocněními, seznámí se s jejich typickými projevy a osvojí si základní strategie podpory jejich začlenění a vzdělávání.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvent porozumí principům speciální pedagogiky a inkluzivního vzdělávání. Dokáže identifikovat různé typy speciálních vzdělávacích potřeb žáků, volit vhodné strategie jejich podpory a uplatňovat možnosti individualizace výuky. Znalosti získané studiem modulu mu umožní efektivně pracovat s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a aktivně přispívat k vytváření inkluzivního školního prostředí.
Syllabus (in Czech)
  • Heterogenita žákovských kolektivů, filozofie společného (inkluzivního) vzdělávání a její výhody a úskalí v praxi, právní rámec inkluze, znaky inkluzivní výuky.
  • Koncept speciálních vzdělávacích potřeb (SVP), druhy postižení a znevýhodnění žáků.
  • Žáci se specifickými vývojovými poruchami učení: typické projevy a strategie podpory jejich vzdělávání.
  • Základní informace o problematice vzdělávání žáků s psychickým onemocněním (např. deprese, úzkosti...)
Teaching methods (in Czech)
Výuka bude probíhat prezenčně formou přednášek, praktických cvičení a případových analýz.
Assessment methods (in Czech)
Závěrečný test
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught each semester.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/rek/winter2025/RCZVAP008