SU0001 Společně udržitelně

Rektorát
zima 2025
Rozsah
0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Diana Adamová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Petra Chmielová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Lucie Kamrádová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Michaela Weiss, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Michaela Weiss, Ph.D.
Slezská univerzita v Opavě
Dodavatelské pracoviště: Slezská univerzita v Opavě
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SU0001/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. D. Adamová, L. Kamrádová, M. Weiss
SU0001/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. P. Chmielová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/60, pouze zareg.: 0/60
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjet kompetence studentů napříč obory skrze řešení skutečných problémů v oblasti environmentální, sociální i ekonomické udržitelnosti. Student se díky aktivnímu zapojení do činnosti studentských týmů, které se věnují řešení reálných výzev a projektů v oblasti udržitelnosti, naučí osobně rozvíjet praktické a tvůrčí dovednosti. Odborná aktivita studenta probíhá v rámci činnosti univerzitních týmů a iniciativ zaměřených na udržitelný rozvoj ve spolupráci s dalšími partnery z veřejného, neziskového či podnikatelského sektoru. Studenti si vybírají z předem stanovených projektových témat v oblasti environmentální, sociální či ekonomické udržitelnosti, případně mohou přicházet s vlastními návrhy, které po konzultaci s vyučujícím realizují ve skupině.
Výstupy z učení
Studenti budou schopni:
1. Identifikovat aktuální problémy udržitelnosti ve svém okolí
2. Pracovat v interdisciplinárních týmech a efektivně spolupracovat
3. Navrhnout a realizovat (nebo pilotně otestovat) řešení, které má dopad
4. Komunikovat výsledky veřejnosti i odborníkům
5. Reflektovat společenské a etické aspekty svých návrhů
Osnova
  • 1. Udržitelný kampus a studentský život (Re-use point pro studenty, snížení spotřeby energie v univerzitních budovách, udržitelný merch fakulty/univerzity, Zelené akce – organizace studentského swapu, komunitního pikniku apod., jak motivovat studenty ke třídění odpadu a omezení jednorázových obalů?
  • 2. Komunita, město, region (Společenská odpovědnost – Andělská dílna, projekty pro zvolené organizace, Návrh udržitelné kampaně pro místní podnik nebo organizaci. Jak mohou studenti pomoci městu, ve kterém studují? Projekt „živá laboratoř“ – zadání by vycházelo z reálných cílů Strategie udržitelnosti SU (např. optimalizace třídění opadu, návrh infografik, tvorba promo videí, umělecké akce – rozsypané odpadky apod.)
  • 3. Komunikace (komunikační strategie značky SUudržitelná: návrhy a realizace, Interaktivní vzdělávací nástroj na témata udržitelnosti pro SŠ/ZŠ, Pořádání soutěží – např. výpočet vodní stopy, výpočet uhlíkové stopy apod.)
Výukové metody
Projektová výuka (PBL)
Design thinking
Terénní práce, rozhovory, spolupráce s praxí
Reflexe a peer-review
Konzultace s odborníky / mentory
Metody hodnocení
týmová prezentace + reflexe + výstup projektu
Informace učitele
Jedná se o celouniverzitní volielný kurz, bude probíhat na opavských i karvinských součástech.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: týmová prezentace + reflexe + výstup projektu; podmínkou zápočtu je aktivní zapojení do práce odborných studentských týmů; zápočet uděluje vyučující na základě prezentace průběhu a výsledků projektu potvrzené zodpovědným pracovníkem za danou oblast
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
projektová (PBL – Project-Based Learning).

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/rek/zima2025/SU0001