MUNUC2 Dějepis s didaktikou

Matematický ústav v Opavě
léto 2014
Rozsah
0/0. 0 kr. Ukončení: -.
Garance
prof. RNDr. Jaroslav Smítal, DrSc.
Matematický ústav v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Ověřit, zda student úspěšně zvládl studovaný obor a získal znalosti a dovednosti potřebné pro případné další studium nebo praxi.
Osnova
  • Charakteristika požadavků u státní závěrečné zkoušky - dějepis
    Magisterská práce:
    Ti studenti, kteří zvolí možnost napsat magisterskou diplomovou práci z dějepisu (bude jich zřejmě vzhledem k profilu oboru menšina), budou plnit podmínky stejné jako při jiných magisterských prací z tohoto oboru. Úspěšná magisterská práce musí být bezpodmínečně příspěvkem k dosavadnímu stavu poznání problematiky (většinou materiálovým, případně i myšlenkovým). Musí splňovat požadavky metodologické, pokud jde o zdůvodnění tématu a koncepce, charakter a rozsah heuristiky, interpretaci pramene, hodnocení i o požadavky na formální zpracování práce. Témata prací jsou volena tak, aby vycházela do značné míry zarchivních a dalších pramenů, které jsou kdispozici vmoravských a slezských (hlavně opavských, ale i zahraničních slezských) archivech a knihovnách, jež jsou zase obtížněji dostupné pro pracovníky mimo Opavu. V tom lze předpokládat i jejich obecnější přínos pro českou a středoevropskou historiografii. Přihlíží se i k vyhraněnějším zájmům studenta.
    Stránkový rozsah práce není stanoven, měl by odpovídat potřebám tématu (zpravidla 60 - 120 normalizovaných stran).
    Ústní zkouška:
    Smysl ústní části státní magisterské zkoušky z dějepisu je v ověření odborné a didaktické připravenosti studenta. Otázky jsou voleny především zprofilových předmětů (pravěk a starověk, český a obecný středověk, český a obecný raný novověk, novověk, nejnovější dějiny, historiografie, metodologie historikovy práce, pomocné vědy historické, didaktika dějepisu). Pokládány jsou zpravidla tři otázky, z nichž musí být jedna závazně položena z didaktiky dějepisu. Výsledky se hodnotí společnou známkou z jednoho zkušebního předmětu (dějepis s didaktikou). Otázky jsou voleny tak, aby ověřily schopnost uchazeče přemýšlet o základních problémech českých a světových dějin. To znamená, že jsou většinou obecnější a "průřezové", aby úspěšná odpověď vyžadovala kombinaci znalostí z dějin českých (československých) i obecných i znalosti různých dějinných období, případně i filozofie dějin. Vychází se z toho, že podrobnou faktografii měl student zvládnout v rámci jednotlivých dílčích zkoušek, nicméně především pokud jde o české dějiny se vyžaduje znalost o základní literatuře a pramenech k zadanému tématu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, zima 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, zima 2010, léto 2011, zima 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, zima 2014, léto 2015.