MU11180 Techniky manažerské komunikace I

Matematický ústav v Opavě
zima 2011
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Dobrušová (přednášející)
Mgr. Eva Dobrušová (cvičící)
Garance
Mgr. Eva Dobrušová
Matematický ústav v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytuje studentům ucelený pohled na manažerské techniky, mezi které patří metodika a prezentace činností, asertivita, rétorika a komunikace. Seznamuje studenty se správnými postupy prezentace, moderací, neverbální komunikací a práci se skupinou. Dále se studenti naučí strukturu správného projevu, techniky správné argumentace a tipy pro práci s publikem.
Osnova
  • 1. Prezentační techniky.
    2. Postup a fáze prezentace, prezentační technika a její praktické využití, praktické procvičování prezentace.
    3. Neverbalita v prezentaci.
    4. Moderační postupy a techniky, zvládání negativních kritik a názorů z publika.
    5. Vymezení asertivity v rámci dalších komunikačních technik.
    6. Agresivita a manipulace. Jak je rozpoznat v komunikaci.
    7. Základní složky asertivního chování - techniky a postupy, asertivní práva
    8. Problémy kognitivních konstrukcí (automatické myšlenky, stereotypy), testovaní osobních stereotypů.
    9. Obsah a význam pojmu ?rétorika?.
    10. Obsah a struktura kvalitního projevu, praktická rétorická cvičení, zvládání trémy a dalších potíží, kultivace hlasu a hlasová cvičení.
Literatura
    doporučená literatura
  • J. S. Townsend. Prezentace. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-214-0. info
  • J. Civil. Asertivita. Frýdek-Místek, 2006. ISBN 80-7362-291-2. info
  • P. Krohe. Cvičebnice manažerských technik. Olomouc, 2006. ISBN 80-244-1275-6. info
  • V. KHELEROVÁ. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha, Grada Publishing a.s., 2006. ISBN 80-247-1677-1. info
  • A. Špačková. Moderní rétorika. Praha, 2006. ISBN 80-247-1704-2. info
  • E. HIERHODL. Rétorika a prezentace. Praha, Grada Publishing a.s., 2005. ISBN 80-247-0782-9. info
  • T.WIEKE. Rétorika v praxi. Dobřejovice, Rebo Productions, 2005. ISBN 80-7234-418-8. info
  • P. Krohe. Lidský kapitál a vzdělávací marketing v andragogických pohledech. Praha, 2004. ISBN 80-86861-04-X. info
  • E. Hoflerová, P. Krohe. Komunikační dovednosti. Ostrava, 2003. ISBN 80-7042-287-4. info
  • E. Jarošová, R. Komárková, D. Pauknerová, K. Pavlica. Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha, 2001. ISBN 80-7261-048-1. info
  • M. Čakrt. Konflikty v řízení a řízení konfliktů. Praha, 2000. ISBN 80-85943-81-6. info
  • I. Horáková a kol. Strategie firemní komunikace. Praha, 2000. ISBN 80-85943-99-9. info
  • J. Bokr, J. Svatek. Základy logiky a argumentace. Pelhřimov, 2000. ISBN 80-902627-8-3. info
  • B. Švandová, M. Jelínek. Argumentace a umění komunikovat. Brno, 1999. ISBN 80-210-2186-1. info
  • P. L. Berger, T. Luckmann. Sociální konstrukce reality. Brno, 1999. ISBN 80-85959-46-1. info
  • S. R. Covey. 7 návyků vůdčích osobností. Praha, 1997. ISBN 80-85213-41-9. info
  • J. Mulholland. Handbook of persuasive tactics. London, 1994. ISBN 0-415-08930-1. info
  • J. Plamínek. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. Praha, 1994. ISBN 80-85794-14-4. info
  • J. Grác. Persuásia. Bratislava, 1988. info
Informace učitele
- Aktivní účast na přednáškách a na cvičeních.
- Zpracování samostatné seminární práce podle zadání a její prezentace.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.