UHV00021 Dějiny umění III

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2022
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Marian Hochel, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Marian Hochel, Ph.D.
Ústav historických věd – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Rozvrh
Út 9:45–11:20 M7
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednáškový cyklus je zaměřen na problematiku umění od poloviny 18. století do poloviny 20. století. Posluchač je v instruktivně vedených přednáškách veden k pochopení smyslu vnitřní periodizace tohoto dvousetletého vývoje (z vnějších, politicko-společenských dějin vztažitelný k předrevoluční Francii na straně jedné a poválečné doby na straně druhé pomyslné časové osy): revoluční, císařská a restaurační Francie jako politizace kultury a spojování politických a kulturních nároků (reprezentace), nacionalismus v Německu a střední Evropě, katolictví a problematika lidského individua – romantismus do poloviny 19. století, biedermeier jako cesta střední Evropy k umělecké specifičnosti „předbřeznové“ doby; údobí zahrnující umění pěstované zejména na akademiích v evropských metropolích a představující specifické odnože internacionálního historizujícího stylu 19. století; období „ismů“ jako reakce na akademismus v malířství a sochařství druhé poloviny 19. století; umění secese - jednota v mnohosti intelektuálních přístupů a uměleckých postupů; pojem (levicová) avantgarda – mezi Ruskem a Paříží: futurismus, fauvismus, kubismus, expresionistické a klasicizující tendence v evropské umělecké kultuře poloviny 20. století, „umění v čase spotřeby“ (zlatá šedesátá léta).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit vývoj umění od poloviny 18. století do poloviny 20. století ve vazbě na společenské a politické dění;
- analyzovat umělecké styly prostřednictvím vybraných uměleckých děl od signifikantních autorů.
Osnova
  • 1. Dědictví baroka: barokní klasicismus, osvícenský klasicismus.
    2. Klasicismus a empír.
    3. Romantismus a biedermeier. Počátky plenérismu v krajinářství.
    4. Historismus a akademismus.
    5. Realismus.
    6. Impresionismus, neoimpresionismus, postimpresionismus.
    7. Secese – vitální umění.
    8. Východiska 20. století: kubismus a futurismus.
    9. Umění před první světovou válkou: -ismy a koncept avantgardy.
    10. Figurativní umění avantgardy a výtvarné světy nadreálna: expresionismus, surrealismus.
    11. Art informel a geometrická abstrakce.
    12. Rozvolněná moderna po druhé světové válce – umění ve věku spotřeby.
    13. Umění a funkce: architektura a design.
Literatura
    povinná literatura
  • Blažíčková-Horová, N. – Petrasová, T. – Lorenzová, H.: Dějiny českého výtvarného umění III, 1780/1890, 2 svazky, Praha 2001.
  • Nešlehová, M. – Lahoda, V.: Dějiny českého výtvarného umění IV, 1890/1938, 2 svazky, Praha 1998.
  • Huyghe, R. (ed.): Umění nové doby, Praha 1974.
  • Gombrich, E. H.: Příběh umění, Praha 1997.
  • Bregantová, P. – Švácha, R. – Platovská, M.: Dějiny českého výtvarného umění V, 1939/1958, Praha 2005.
  • Bregantová, P. – Švácha, R. – Platovská, M.: Dějiny českého výtvarného umění VI, 1958/2000, Praha 2007.
    doporučená literatura
  • Prahl, R. – Hojda, Z.: Mezi časy: kultura a umění v českých zemích kolem roku 1800, Praha 2000.
  • Baleka, J.: Výtvarné umění: výkladový slovník: malířství, sochařství, grafika, Praha 1997.
  • Chalupecký, J.: Tíha doby. Stati o časových souvislostech a situacích kultury 1968–1988, Olomouc 1997.
  • Mráz, B. – Mrázková, M.: Encyklopedie světového malířství, Praha 1988.
  • Benešovská, K.: Velké dějiny zemí Koruny české. Tematická řada: Architektura, Praha 2009.
  • Hochel, M. – Pavlíková, M.: Třináctá komnata Napoleonova. Obraz Napoleona Bonaparta v mobiliárních fondech Národního památkového ústavu, Praha 2017.
  • Blažíček, O. J. – Kropáček, J.: Slovník pojmů z dějin umění: názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění, Praha 2013.
  • Vondráček, R.: Biedermeier: umění a kultura v českých zemích 1814–1848, Praha 2008.
  • Hochel, M. – Pavlíková, M.: Zrcadlo moci. Pilíře moci Napoleona Bonaparta ve vizuálním umění, Praha 2018.
  • Starobinski, J.: Symboly rozumu: proměny umění a revoluce, Brno 2003.
  • Noble, I. – Hanuš, J. a kol.: Křesťanství a romantismus, Brno 2011.
  • Petrasová, T. – Lorenzová, H.: Biedermeier v českých zemích, Praha 2004.
  • Bernardová, E.: Moderní umění 1905–1945, Praha 2000.
  • Bertens, H. – Natoli, J.: Encyklopedie postmodernismu, Brno 2005.
  • Fahr-Beckerová, G.: Secese, Praha 1998.
  • Kräftner, J. – Vondráček, R.: Klasicismus a biedermeier: z knížecích lichtenštejnských sbírek, Praha 2010.
  • Pelánová, A.: Výtvarné avantgardy 20. století, Praha 2010.
  • Fronek, J. – Vlčková, L. – Vondráček, R.: Secese - vitální umění 1900: ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze, Arbor Vitae, 2013.
Výukové metody
přednášky, skupinová diskuse
Metody hodnocení
ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.