UPPVPK025 Pedagogicko-psychologická diagnostika a poradenství

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2009
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Petr Nilius
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
( UPPVPK004 Základy obecné psychologie pro || UPPVP0003 Základy obecné psychologie pro || UPPVP0004 Základy obecné psychologie pro ) && ( UPPVPK010 Pedagogika pro SP || UPPVP0010 Pedagogika pro SP ) && ( UPPVPK008 Vývojová psychologie pro SP || UPPVP0007 Vývojová psychologie pro SP || UPPVP0008 Vývojová psychologie pro SP )
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty oboru Sociální patologie s podstatou diagnostické a poradenské činnosti, jednotlivých poradenských systémů a problémů, kterých se oblast pedagogicko - psychologického poradenství dotýká. Dále pak seznámit studenty se základní klasifikací psychodiagnostických metod, technik a jejich možnostech praktického využití.
Osnova
  • 1. Úvod - Vymezení předmětu a oboru. Cíle, účel a funkce PPDg. Vztah poradenství, psychodiagnostiky a psychoterapie. Poradenské systémy. Etika. Diagnostické kompetence. Obecné rysy poradenských problémů, nejčastější problémy v různých typech poradenských zařízeních
    2. Diagnostický proces, jeho dynamika a struktura.
    3. Komunikace, vztah, poradenský vztah a jeho funkce. PCA.
    4. Klinické metody - Pozorování, Anamnéza, Diagnostické interview.
    5. Rozhovor (Interview), druhy a struktura rozhovorů, vedení rozhovoru
    6. Kasuistika
    7. Diagnostika patologických jevů v rámci skupiny, možnosti intervence
    8. Hra jako diagnostický prostředek
    9. Psychodiagnostická činnost - cíl, strategie, diagnóza. Klinický a psychometrický přístup. Diagnostické metody - klasifikace, základní vlastnosti testů. Vybrané informace o statistice.
    10. Parametrické, neparametrické testy. Dotazníkové metody.
    11. Pedagogicko - psychologická diagnostika dětí. Funkce PPP a SPC. Školní psycholog.
    12. Cílená zpětná vazba, review, hodnocení.
Literatura
    doporučená literatura
  • Svoboda, M. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál. info
  • Kolařík, M. Interakční psychologický výcvik. Olomouc: UP, 2006. info
  • Hayes, N. Aplikovaná psychologie. Praha: Portál, 2003. info
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2002. info
  • Slaměník, I. a Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Praha: Grada, 2001. info
  • HUČÍN, J. Hovory o psychoterapii. Praha: Portál, 2001. info
  • Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál., 2001. info
  • Drapela, J.V., Hrabal, V. a kol. Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum, 1995. info
  • Matějček, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. info
Výukové metody
Přednášení
Metody hodnocení
Známkou
Test
Písemná zkouška
Informace učitele
Ukončení předmětu:
Zkouška: test, ústní pohovor (80 b.)
Podmínka prospění: výborně (100 - 90b.), chvalitebně (89-79), dobře (78-68)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2006, zima 2007, zima 2008, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015.