Cíle studijního programu
Navrhovaný SP je koncipován v souladu s Národním kvalifikačním rámcem terciárního vzdělávání pro oblast historických věd a je koncipován jako navazující na bakalářský stupeň SP Historické vědy a příbuzné SP v souladu s koncepcí oblasti vzdělávání Historické vědy Národního kvalifikačního rámce terciárního vzdělávání ČR (2012). Vychází z moderního pojetí široce chápaných historických disciplín včetně disciplín zabývajících se ochranou kulturního dědictví, které sledují daný historický, hospodářský, sociální a kulturní vývoj ve středoevropském, evropském i světovém měřítku a to v korelaci „jedinec – společnost – kultura”. Široká nabídka historických, kulturněhistorických a monumentických předmětů pokrývá hlavní proudy humanitních disciplín v souladu s dnešními interdisciplinárními přístupy a metodami. Navrhovaný SP rovněž rozvíjí kompetence studentů v oblasti metodologie historických věd získané v bakalářském stupni. Skladba předmětů ve studijním plánu odpovídá aktuálním poznatkům na poli historických věd, reflektuje vývoj tzv. nového politického dějepisectví, které klade důraz na interdisciplinární spolupráci historie a příbuzných disciplín a současně se v nových úhlech pohledu například vrací k výzkumu státu coby klíčové politické instituce a vazbě státu a společnosti. Pozornost je přitom věnována i badatelským proudům sledujícím role elit, konfliktů a komunikace při utváření podoby časově a teritoriálně odlišných společností.
Studijní plány
Přijímací řízení1. kolo přijímací řízení 2025/2026 - NMgr. studiumTermín podání do půlnoci 31. 3. 2025
- Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programuObsah přijímací zkoušky Motivační pohovor
- Kritéria hodnocení uchazečů o tento studijní programKritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky Min. počet bodů – 50 bodů Max. počet bodů – 100 bodů
Studium
- Cíle
Navrhovaný SP je koncipován v souladu s Národním kvalifikačním rámcem terciárního vzdělávání pro oblast historických věd a je koncipován jako navazující na bakalářský stupeň SP Historické vědy a příbuzné SP v souladu s koncepcí oblasti vzdělávání Historické vědy Národního kvalifikačního rámce terciárního vzdělávání ČR (2012). Vychází z moderního pojetí široce chápaných historických disciplín včetně disciplín zabývajících se ochranou kulturního dědictví, které sledují daný historický, hospodářský, sociální a kulturní vývoj ve středoevropském, evropském i světovém měřítku a to v korelaci „jedinec – společnost – kultura”. Široká nabídka historických, kulturněhistorických a monumentických předmětů pokrývá hlavní proudy humanitních disciplín v souladu s dnešními interdisciplinárními přístupy a metodami. Navrhovaný SP rovněž rozvíjí kompetence studentů v oblasti metodologie historických věd získané v bakalářském stupni. Skladba předmětů ve studijním plánu odpovídá aktuálním poznatkům na poli historických věd, reflektuje vývoj tzv. nového politického dějepisectví, které klade důraz na interdisciplinární spolupráci historie a příbuzných disciplín a současně se v nových úhlech pohledu například vrací k výzkumu státu coby klíčové politické instituce a vazbě státu a společnosti. Pozornost je přitom věnována i badatelským proudům sledujícím role elit, konfliktů a komunikace při utváření podoby časově a teritoriálně odlišných společností.
- Výstupy z učení
Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:
- Absolvent dokáže pracovat s odbornou literaturou z oblasti historie a příbuzných disciplín.
- Absolvent dokáže vyhledávat různé typy historických pramenů v závislosti na tématu odborné práce.
- Absolvent dokáže provést historickou kritiku pramenů, identifikovat hlavní historické jevy a interpretovat získané poznatky (za pomoci odborné literatury) v potřebných historických souvislostech.
- Absolvent dokáže studovat historické prameny a odbornou literaturu v originálním znění (angličtina, němčina, latina).
- Absolvent dokáže vnímat historické skutečnosti, jevy a procesy v kontextu poznatků souvisejících vědních oborů.
- Absolvent prokazuje znalost samostatně zpracovat kvalifikační práci a vyhovět přitom všem nárokům, které jsou na tento druh prací kladeny.
- Uplatnění absolventa
Absolvent může působit jako samostatný odborný či vědecký pracovník ve vědeckých, paměťových a kulturních institucích, zabývajících se vědou, výzkumem a inovacemi (odborné ústavy, archivy, muzea, galerie, ústavy památkové péče, orgány státní správy a samosprávy působící v oblasti památkové péče a obecně péče a ochrany kulturního dědictví) - státní, veřejnoprávní i soukromý sektor. Rovněž mohou nalézt uplatnění na poli cestovního ruchu a v oblasti regionálních vlastivědných a kulturních zařízení a organizací včetně mediální sféry. Absolvent je připraven pokračovat v doktorském studiu historických věd nebo příbuzného zaměření.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Vytváření studijních plánů vychází ze standardů a metodiky doporučené Národním akreditačním úřadem a z pravidel mezinárodního kreditového systému (ECTS); jejich změny podmiňuje schválení Akademickým senátem FPF SU. Rozsah jedné vyučovací hodiny je standardní (45 min.). Struktura studijního plánu a poměr kreditů získaných v jednotlivých skupinách předmětů je specifikován v příloze B-IIa.
Studijní plán zachovává vyvážený poměr mezi teoretickou částí výuky, resp. přednáškami a seminární formou výuky.
Studijní plán zachovává předepsaný poměr mezi předměty společného základu a zaměření.
Suma získaných znalostí a dovedností odpovídá popsanému profilu absolventa. Studenti jsou hodnoceni podle jednotné klasifikační stupnice ECTS.
Během dvouletého studia musí student, který studuje SP Historie, získat 120 kreditů ECTS. Student musí v průběhu studia absolvovat všechny povinné předměty (70 kreditů). Dále musí student získat 38 kreditů za předměty ve skupině Povinně volitelné předměty (PVA a PVB) a 12 kreditů za předměty ve skupině Volitelné předměty. Volitelné předměty si student vybírá z nabídky dalších studijních programů realizovaných na FPF SU, případně ze zbývajících předmětů skupin PVA a PVB.
- Návaznost na další studijní programy
Absolvent SP může rozvíjet vzdělávání v rámci doktorského studijního programu v oblasti vzdělávání Historické vědy.