Cíle studijního programu

Studium je určeno především těm absolventům magisterského studia fotografických programů, kteří se ve své praxi chtějí zabývat výukou fotografie či historie a teorie fotografie na různých středních a vysokých školách nebo kteří si chtějí zvýšit odbornou kvalifikaci při kurátorské, badatelské, publicistické či organizátorské činnosti v oblasti fotografie v muzeích, galeriích, archivech, nakladatelstvích, odborných časopisech apod. V současnosti se dějiny a teorie fotografie systematicky nevyučují na žádné z českých kateder dějin umění na filozofických fakultách a na některých vysokých školách se specializovanou výukou fotografie není dostatek odborných pedagogů z této oblasti, a tak rozsah a kvalita vysokoškolské výuky dějin a teorie fotografie v ČR není příliš uspokojivá. Přitom v situaci, kdy fotografie dnes má mimořádně důležité místo v současné umělecké tvorbě, je nedostatek fundovaných pedagogů, historiků, teoretiků, kritiků a kurátorů fotografie obzvlášť markantní. Doktorské studium je určeno i těm fotografickým tvůrcům, kteří chtějí dále systematicky zvyšovat své znalosti a rozvíjet pod odborným vedením svou tvorbu.

Cílem tudia je poskytnutí širokého rozhledu i praktické dovednosti v základních vysoce kvalifikovaných odborníků v oblasti fotografie, historie a teorie fotografie, fotografického vzdělávání a fotografické muzejní a galerijní práce.

Studijní plány

Studium

  • Cíle

    Studium je určeno především těm absolventům magisterského studia fotografických programů, kteří se ve své praxi chtějí zabývat výukou fotografie či historie a teorie fotografie na různých středních a vysokých školách nebo kteří si chtějí zvýšit odbornou kvalifikaci při kurátorské, badatelské, publicistické či organizátorské činnosti v oblasti fotografie v muzeích, galeriích, archivech, nakladatelstvích, odborných časopisech apod. V současnosti se dějiny a teorie fotografie systematicky nevyučují na žádné z českých kateder dějin umění na filozofických fakultách a na některých vysokých školách se specializovanou výukou fotografie není dostatek odborných pedagogů z této oblasti, a tak rozsah a kvalita vysokoškolské výuky dějin a teorie fotografie v ČR není příliš uspokojivá. Přitom v situaci, kdy fotografie dnes má mimořádně důležité místo v současné umělecké tvorbě, je nedostatek fundovaných pedagogů, historiků, teoretiků, kritiků a kurátorů fotografie obzvlášť markantní. Doktorské studium je určeno i těm fotografickým tvůrcům, kteří chtějí dále systematicky zvyšovat své znalosti a rozvíjet pod odborným vedením svou tvorbu.

    Cílem tudia je poskytnutí širokého rozhledu i praktické dovednosti v základních vysoce kvalifikovaných odborníků v oblasti fotografie, historie a teorie fotografie, fotografického vzdělávání a fotografické muzejní a galerijní práce.

  • Výstupy z učení

    Absolvent je po úspěšném ukončení studia schopen:

    • kvalitní autorské volné tvorby
    • získat profesionální znalosti fotografické techniky
    • počítačové a předtiskové úpravy fotografií
    • získat vynikající rozhled v historii a současnosti fotografie a výtvarného umění
    • získat, roztřídit a odborně zpracovat materiály pro teoretickou část disertační práce
    • orientace v základech psychologie a sociologie uplatnitelné v pedagogické praxi
    • dobré orientace v muzejní a galerijní praxi a na trhu s fotografiemi
    • získat znalosti z kurátorské přípravy výstav

  • Uplatnění absolventa

    Absolventi doktorského studijního programu jsou dobře připraveni na profesionální fotografickou tvorbu i na odborné bádání v oblasti historie fotografie a na fundované zpracování získaných materiálů. Dovedou se orientovat v dějinách i současném stavu fotografické tvorby i teorie a kritiky fotografie, mají široký kulturně-historický rozhled a ovládají moderní pedagogickou metodologii, aby své znalosti mohli účinně předávat při výuce na různých typech škol, jsou schopni o fotografii odborně psát i přednášet, znát zásady kurátorské a archivní práce, jsou schopni plynně komunikovat a číst odbornou literaturu nejméně ve dvou světových jazycích (znalost angličtiny je přitom povinná), dokonale ovládají klasickou fotografickou techniku i nejnovější digitální technologie stejně jako možnosti počítačových úprav fotografií či způsoby tisku. Se svou kvalifikací by se měli uplatňovat jako odborně dokonale připravení profesionální fotografové, jako pedagogové vysokých fotografických škol, kurátoři muzejních a galerijních fotografických sbírek, redaktoři fotografických a uměleckých časopisů, odborní publicisté.

  • Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů

    Studium v doktorském studijním programu Tvůrčí fotografie probíhá podle individuálního studijního plánu pod vedením školitele z řad habilitovaných pracovníků Institutu tvůrčí fotografie SU FPF v Opavě, případně i z jiného pracoviště; kromě školitelů uvedených v žádosti o akreditaci může oborová rada schválit jako školitele i další významné odborníky z oblasti fotografie.

    Náplní doktorského studia je vědecká práce studenta pod vedením školitele, jejíž výsledky student prezentuje ve své disertační práci, v odborných publikacích, na seminářích a konferencích. Další nedílnou součástí doktorského studia je absolvování povinných předmětů každého individuálního studijního plánu, povinně volitelných předmětů a zkoušky ze dvou světových jazyků.

    Studijní plán se skládá z deseti předmětů s celkovým počtem 155 kreditů. Student si povinně volí alespoň jeden ze tří předmětů profilujícího základu, jejichž hodnota je po 15 kreditech. Student také musí absolvovat zkoušku z druhého cizího jazyka, přičemž si volí jeden ze čtyř jazyků – hodnota těchto zkoušek je po 10 kreditech.

    Minimální počet kreditů za celou dobu doktorského studia je 180. Rozsah a kreditové ohodnocení předmětů vyplývá z jejich časové a obsahové náročnosti. Jednotlivé předměty mají hodnotu 20, 15 nebo 10 kreditů.

  • Standardy kvalifikačních prací

Základní údaje

Zkratka
TFdr-2024
Typ
doktorský
Titul
Ph.D.
Doba studia
3 roky
Vyučovací jazyk
čeština čeština

9
počet aktivních studentů