Historie a kulturní dědictví v regionální praxi
Cíle studijního programu
Cílem studijního programu je připravit absolventa disponujícího potřebnými teoretickými znalostmi a profesními dovednostmi, otevírajícími mu možnosti uplatnit se v praxi a reagovat na potřeby trhu práce v oblasti historizace a prezentace kulturního dědictví v celé jeho šíři. Zvláště se zaměřuje na podporu rozvoje restrukturalizujících se provinčních regionů se specifickými rysy a příhraničí s potenciálem k rozvoji v oblasti terciální sféry a k prezentaci a společenskému využití kulturního dědictví v širokém významu toho slova; na nutnost výchovy odborníků jako předpokladu podpory vzdělávání a kulturně historické kultivace společnosti, práce s klienty s vyšší mírou odborných znalostí a s osobami se specifickými potřebami. Studijní program poskytuje prohloubené teoretické znalosti z českých kulturních dějin v mezinárodním kontextu a z oblasti hmotného a nehmotného kulturního dědictví v jeho tematické struktuře ve smyslu komplexu reliktů, činností a projevů duchovní kultury vzniklých v minulosti, ovlivňující přímo či nepřímo současnou společnost a jednotlivce; klade důraz na schopnost vyhodnocení kulturního dědictví a možnosti optimálního způsobu jeho využití v regionální praxi, zejména v oblasti prezentace a animace historie a kulturního dědictví v paměťových institucích, při volnočasových aktivitách a vybraných službách v cestovním ruchu (kulturním turismu), včetně služeb pro klienty se specifickými potřebami (rodiny s dětmi, senioři, handicapovaní) a specifickými zájmy (osoby s požadavky na kulturně historicky orientované volnočasové a vzdělávací aktivity). Studijní program prohlubuje jazykové kompetence (angličtina, němčina) nezbytné pro odbornou činnost v oblasti historizace, prezentace a využívání kulturního dědictví, pro komunikaci s profesními partnery a klienty v kulturních, kulturně historických a volnočasových zařízeních. Příslušný rozsah a kvalitu praktických dovedností studijní program poskytuje ve spolupráci s odborníky z profesní sféry, kteří se podílejí na teoretické výuce, seminářích v terénu a vedení praxe ve vybraných institucích.
Studijní plány
Přijímací řízeníFPF - 2. kolo přijímací řízení 2024/2025 - NMgr. studiumTermín podání do půlnoci 12. 7. 2024
- Informace o přijímacích zkouškách v tomto studijním programuObsah přijímací zkoušky Motivační pohovor prokazující zájem o studium, a to nad seznamem přečtené literatury s tematikou historie a kulturního dědictví, který uchazeč/ka přinese s sebou a který bude čítat minimálně 5 položek.
- Kritéria hodnocení uchazečů o tento studijní programKritéria pro vyhodnocení přijímací zkoušky Min. počet bodů – 50 bodů Max. počet bodů – 100 bodů
Studium
- Cíle
Cílem studijního programu je připravit absolventa disponujícího potřebnými teoretickými znalostmi a profesními dovednostmi, otevírajícími mu možnosti uplatnit se v praxi a reagovat na potřeby trhu práce v oblasti historizace a prezentace kulturního dědictví v celé jeho šíři. Zvláště se zaměřuje na podporu rozvoje restrukturalizujících se provinčních regionů se specifickými rysy a příhraničí s potenciálem k rozvoji v oblasti terciální sféry a k prezentaci a společenskému využití kulturního dědictví v širokém významu toho slova; na nutnost výchovy odborníků jako předpokladu podpory vzdělávání a kulturně historické kultivace společnosti, práce s klienty s vyšší mírou odborných znalostí a s osobami se specifickými potřebami. Studijní program poskytuje prohloubené teoretické znalosti z českých kulturních dějin v mezinárodním kontextu a z oblasti hmotného a nehmotného kulturního dědictví v jeho tematické struktuře ve smyslu komplexu reliktů, činností a projevů duchovní kultury vzniklých v minulosti, ovlivňující přímo či nepřímo současnou společnost a jednotlivce; klade důraz na schopnost vyhodnocení kulturního dědictví a možnosti optimálního způsobu jeho využití v regionální praxi, zejména v oblasti prezentace a animace historie a kulturního dědictví v paměťových institucích, při volnočasových aktivitách a vybraných službách v cestovním ruchu (kulturním turismu), včetně služeb pro klienty se specifickými potřebami (rodiny s dětmi, senioři, handicapovaní) a specifickými zájmy (osoby s požadavky na kulturně historicky orientované volnočasové a vzdělávací aktivity). Studijní program prohlubuje jazykové kompetence (angličtina, němčina) nezbytné pro odbornou činnost v oblasti historizace, prezentace a využívání kulturního dědictví, pro komunikaci s profesními partnery a klienty v kulturních, kulturně historických a volnočasových zařízeních. Příslušný rozsah a kvalitu praktických dovedností studijní program poskytuje ve spolupráci s odborníky z profesní sféry, kteří se podílejí na teoretické výuce, seminářích v terénu a vedení praxe ve vybraných institucích.
- Uplatnění absolventa
Absolvent má díky rozšířenému penzu teoretických znalostí a prohloubeným praktickým dovednostem možnost uplatnit se v profesní praxi v oblasti historie, kultury a služeb, při realizací aktivit odborného, vzdělávacího a volnočasového charakteru v paměťových, historických/kulturně historických a vzdělávacích institucích a zařízeních cestovního ruchu. Rozšířené jazykové kompetence umožňující komunikovat se zahraničními profesními partnery, návštěvníky a klienty. Konkrétně se absolvent uplatní v muzeích, galeriích, instalovaných objektech a dalších paměťových a kulturně historických institucích, v zařízeních volnočasového charakteru, včetně cestovního ruchu; ve správě; v médích ad. Zastávat může místo správce sbírky, lektora, animátora, průvodce, programového pracovníka; referenta ve správě. Může být členem kolektivu i působit jako samostatný pracovník.
- Pravidla a podmínky pro vytváření studijních plánů
Vytváření studijních plánů vychází ze standardů a metodiky doporučené Národním akreditačním úřadem a z pravidel mezinárodního kreditového systému (ECTS). Standardní doba studia je 2 roky, standardní počet kreditů je 120. Standardní tempo studia pak stanovuje splnění 30 kreditů za semestr, 60 kreditů za akademický rok. Počet kreditů jednotlivých předmětů odpovídá počtu hodin výuky, náročnosti a důležitosti předmětu pro absolvování oboru a předpokládanému počtu hodin samostudia. Rozsah jedné vyučovací hodiny je 45 minut. Studijní plán stanovuje povinné předměty a povinně volitelné předměty, součet kreditů za ně získaných musí dosáhnout 108 kreditů. Studijní plán nabízí jednu skupinu povinně volitelných předmětů typu A a jednu skupinu povinně volitelných předmětů typu B, se stanovenými podmínkami získání minimálního počtu kreditů. Alespoň 12 kreditů student získává absolvováním volitelných předmětů, a to výběrem z volné nabídky předmětů fakultních studijních programů. Struktura studijního plánu a poměr kreditů získaných v jednotlivých skupinách předmětů je specifikován v příloze B-IIa. Studijní plán zachovává vyvážený poměr mezi teoretickou a praktickou částí výuky, součástí studijního plánu je praktická výuka v prostorách univerzity, ve specializovaných učebnách a v terénu; součástí studia je i odborná praxe ve smluvních institucích. Suma získaných znalostí a dovedností odpovídá popsanému profilu absolventa.
- Praxe
Odborná praxe poskytuje studentům průpravu k uplatnění v praxi po absolvování studijního programu v souladu s profilem absolventa a napomáhá zvýšení jejich uplatnitelnosti na trhu práce.
Cílem odborné praxe je umožnit studentům procvičení a prohloubení získaných teoretických znalostí z historie a problematiky kulturního dědictví, vybavit je dovednostmi potřebnými k jejich aplikaci při péči o kulturní dědictví, jeho prezentaci, animaci a edukaci a práci s klienty (návštěvníky), včetně služeb pro osoby se specifickými potřebami, a to jak v kulturně historických zařízeních, tak při poskytování služeb v oblasti volnočasových aktivit a cestovního ruchu (kulturního turismu), resp. v oblasti přístupného turismu.
Odborná praxe přispívá k osobnostnímu i profesnímu rozvoji, osvojení potřebných kompetencí a větší motivaci studentů. Prohlubuje jejich samostatnost při práci, komunikační schopnosti a využití jazykových kompetencí, učí rovněž pracovat v týmu, respektovat danou hierarchii pracoviště a její autority. Přispívá k flexibilitě studentů, otevřenosti inovacím, vyšší míře spolehlivosti.
Odborná praxe je rozdělena do dvou částí. Odborná praxe I je organizována typicky v kulturně historických a paměťových institucích, na pracovištích památkové péče, v zařízeních kulturního charakteru ad. Odborná praxe I probíhá v rozsahu zpravidla 3 souvislých týdnů ve smluvních institucích. Praxe poskytuje studentům soustředěnou průpravu k uplatnění v praxi po absolutoriu studijního programu v kulturně historických zařízeních v souladu s profilem absolventa, zejména v kontextu prezentace, animace a dalších forem zpřístupnění historie a kulturního dědictví, případně k jiným činnostem realizovaným v příslušných institucích.
Odborná praxe II vybavuje studenty rozšířenými dovednostmi k poskytování služeb v oblasti volnočasových aktivit a cestovního ruchu, podněcuje rozvoj jejich řídících a organizačních schopností. Praxe je organizovaná zpravidla jako souvislá v rozsahu 3 týdnů. Je organizována v zařízeních, které poskytují či organizují aktivity se zaměřením na kulturní turismus (turistická informační centra, cestovní kanceláře a agentury); v organizacích se zaměřením na regionální rozvoj, prezentaci a propagaci kulturních památek a tradic; v lázeňských, rekreačních a ubytovacích zařízeních s kulturními, kulturně historickými programy pro širokou škálu klientů, včetně osob se specifickými potřebami (děti, rodiny s dětmi, senioři, hendikepovaní ad.).
Odborná praxe I a II probíhá vždy pod metodickým vedením mentora – spolupracujícího odborníka z praxe/instituce a pod rámcovým dohledem pedagoga – supervizor; výsledné vyhodnocení praxe přísluší garantovi předmětu. Student vede písemný deník; obdrží hodnocení mentora a supervizora. Znalosti jsou ověřeny formou ústní rozpravy, zpravidla za účasti studenta, garanta a supervizora.
- Cíle kvalifikačních prací
Cílem kvalifikační práce je obvěřit schopnost studenta zpracovat odborný text, odpovídající stupněm poznání a formálním obsahem zvyklostem v oblasti historické vědy, zejména provést heuristiku, analýzu a vyhodnocení informaci k zadanému tématu a syntézu poznatků. Výsledný strukturovaný text včetně kritického poznámkového aparátu a soupisu informačních zdrojů by měl přinést nové poznatky ke zvoleného tématu.
- Návaznost na další studijní programy
Absolvent studijního programu může rozvíjet vzdělávání v rámci doktorských studijních programů v oblasti vzdělávání Historické vědy a dalších příbuzných studijních programů.