B 2015

Etnografie školy jako edukační realita současnosti

KALEJA, Martin, Eva ZEZULKOVÁ, Petr ADAMUS and Pavel MÜHLPACHR

Basic information

Original name

Etnografie školy jako edukační realita současnosti

Name in Czech

Etnografie školy jako edukační realita současnosti

Name (in English)

School Etnography as a reality of current education

Authors

KALEJA, Martin, Eva ZEZULKOVÁ, Petr ADAMUS and Pavel MÜHLPACHR

Edition

Vydání první. Opava, 115 pp. 2015

Publisher

Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

ISBN

978-80-7510-192-1

Keywords (in Czech)

školní vzdělávání; etnografie; výzkum; základní škola

Keywords in English

school education; ethography; research; primary school

Tags

Reviewed
Změněno: 29/7/2020 19:50, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.

Abstract

V originále

Předložená monografie nabízí interpretativní rámec prezentace současné základní školy, ve které se vzdělávají dětí a žáci několika různých skupin socio-edukativních zvláštností, jež v třídním kolektivu zajišťují heterogenitu sociální koheze a jednotlivých aspektů školní edukace. Analyzuje a podává deskripci o charakteru a průběhu výchovně vzdělávacího procesu, o sociálních relacích subjektů a objektů, také o faktorech, které je nějakým způsobem ovlivňují. Kontextuálně směřuje k porozumění sledovaného fenoménu s explicitním důrazem na děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, na děti a žáky romského etnika z prostředí sociální exkluze a na děti a žáky s lehkým mentálním postižením.

In English

The topic of the school, where the state-guaranteed compulsory primary education is implemented, appears in research analyses and their interpretations in various social-scientific disciplines. Especially in pedagogy, special education, social education, psychology, sociology, etc. This can be considered a legitimate reality, however, it is necessary to strongly make an appeal on the sensitivity of discipline factual relevance, its limits and its delicate overlaps. A subject-context of the school is internally factually binding, but sometimes it penetrates into the interdisciplinary, multidisciplinary and transdisciplinary levels.