Detailed Information on Publication Record
2015
Etnografie školy jako edukační realita současnosti
KALEJA, Martin, Eva ZEZULKOVÁ, Petr ADAMUS and Pavel MÜHLPACHRBasic information
Original name
Etnografie školy jako edukační realita současnosti
Name in Czech
Etnografie školy jako edukační realita současnosti
Name (in English)
School Etnography as a reality of current education
Authors
KALEJA, Martin, Eva ZEZULKOVÁ, Petr ADAMUS and Pavel MÜHLPACHR
Edition
Vydání první. Opava, 115 pp. 2015
Publisher
Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
Organization unit
Faculty of Public Policies in Opava
ISBN
978-80-7510-192-1
Keywords (in Czech)
školní vzdělávání; etnografie; výzkum; základní škola
Keywords in English
school education; ethography; research; primary school
Tags
Reviewed
Změněno: 29/7/2020 19:50, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
V originále
Předložená monografie nabízí interpretativní rámec prezentace současné základní školy, ve které se vzdělávají dětí a žáci několika různých skupin socio-edukativních zvláštností, jež v třídním kolektivu zajišťují heterogenitu sociální koheze a jednotlivých aspektů školní edukace. Analyzuje a podává deskripci o charakteru a průběhu výchovně vzdělávacího procesu, o sociálních relacích subjektů a objektů, také o faktorech, které je nějakým způsobem ovlivňují. Kontextuálně směřuje k porozumění sledovaného fenoménu s explicitním důrazem na děti a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, na děti a žáky romského etnika z prostředí sociální exkluze a na děti a žáky s lehkým mentálním postižením.
In English
The topic of the school, where the state-guaranteed compulsory primary education is implemented, appears in research analyses and their interpretations in various social-scientific disciplines. Especially in pedagogy, special education, social education, psychology, sociology, etc. This can be considered a legitimate reality, however, it is necessary to strongly make an appeal on the sensitivity of discipline factual relevance, its limits and its delicate overlaps. A subject-context of the school is internally factually binding, but sometimes it penetrates into the interdisciplinary, multidisciplinary and transdisciplinary levels.