Detailed Information on Publication Record
2017
Romové obrazem: Příspěvek ke zkoumání sociálních reprezentací Romů v české společnosti
JANÁK, Dušan, Jiří SIOSTRZONEK, Jindřich ŠTREIT, Martin STANOEV, Nina PAVELČÍKOVÁ et. al.Basic information
Original name
Romové obrazem: Příspěvek ke zkoumání sociálních reprezentací Romů v české společnosti
Name (in English)
ROMA IN PICTURES: A Contribution to the Study on Social Representations of Roma in Czech Society
Authors
JANÁK, Dušan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jiří SIOSTRZONEK (203 Czech Republic), Jindřich ŠTREIT (203 Czech Republic), Martin STANOEV (203 Czech Republic, belonging to the institution), Nina PAVELČÍKOVÁ (203 Czech Republic) and Miroslav PAULÍČEK (203 Czech Republic)
Edition
1. vydání. Opava, 140 pp. Fakulta veřejných politik, 2017
Publisher
Slezská univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
50400 5.4 Sociology
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/47813059:19510/17:A0000014
Organization unit
Faculty of Public Policies in Opava
ISBN
978-80-7510-266-9
Keywords (in Czech)
Romové; sociologický výzkum;sociální reprezentace; historie; fotografie; monografie
Keywords in English
Gypsies; sociological research; social representatiton; history; photo; monography
Tags
Reviewed
Změněno: 6/4/2018 12:31, Mgr. Nikol Maďová
V originále
Předmětem našeho zkoumání byly některé podoby sociálních reprezentací Romů v české společnosti. Sociální reprezentace lze chápat dvojím způsobem: jednak jako obsahy každého sociálně sdíleného vědění, jednak jako veřejně relevantní formy tohoto vědění. Kritérium veřejné relevance, tj. druhé, užší vymezení sociálních reprezentací, bylo pro naše pojednání o sociálních reprezentacích Romů vodítkem. Odtud pramenilo také naše využití autorských fotografií Romů; ty jsou ze své povahy určeny k veřejnému prohlížení, jsou určeny divákům a jako takové mají skutečnost zobrazovat „nějakým“ způsobem. Jsou vytvářeny tak, aby „něco“ reprezentovaly. Podstatným rysem sociálních reprezentací je jejich prakticita. Sociální reprezentace jsou interakční záležitostí, jsou procesem poskytujícím kód pro komunikaci a orientaci ve světě. Praktické důsledky sociálních reprezentací plynou z jejich ontologického charakteru hodnoty, resp. významu, coby atributu kulturní reality. Jazyk jako struktura významu je prosycen hodnotami, tedy praktickými určeními svázanými s lidskými činnostmi. Totéž platí pochopitelně obecně o sociálních reprezentacích, které jsou nejčastěji založeny na komunikaci v přirozeném jazyce, nebo jsou alespoň do něj částečně převoditelné, jako tomu je v případě reprezentací fotografických. Základní významovou osou, kolem které se rozvíjejí sociální reprezentace Romů v české společnosti, je mocenská asymetrie většiny a menšiny. Tato vzájemně se vymezující významová opozice je pozadím, z něhož vystupují do popředí ostatní charakteristiky, včetně toho, na co poukazují odborníci, totiž rozmanitosti skupin i různosti životních vzorců označovaných unifikující kategorií Rom či dříve Cikán. Také uskutečněný historický přehled hlavních sociálních typů reprezentací romství v sociálním prostoru, který bychom mohli s ohledem na dominantní vazbu k teritoriu českých zemí označovat jako „českou“ společnost (s vědomím jak různorodé politické, ekonomické i sociální útvary se zde v proměnách času vystřídaly), vyvstává z této základní mocenské matrice.
In English
Our study focused on different social representations of Roma in Czech society. Social representation as such can be grasped in two ways: as the contents of individual socially shared layers of knowledge and, on the other hand, as publicly relevant forms of that knowledge. The criterion of public relevance, i.e. the latter, narrower qualification of social representation, was the guiding principle for our paper on the social representations of Roma. That is also where our decision to use authorial photographs of Roma stemmed from; they are, by definition, intended for display in public spaces, designed for viewers and as such are expected to depict reality in a "certain" way. They are made with the intent to show "something". One essential characteristic of social representations is their practicality. Social representations are interactive by nature, they are a process providing a code for communication and one’s understanding of the world. Practical consequences of social representations follow from their ontological character of value or meaning, as an attribute of cultural reality. Language as the structure of meaning is permeated with values, that is, with practical purposes linked with human activities. The same of course generally applies to social representations which are typically based on communication in the natural language, or they are at least partially translatable into it, as in the case of photographic representations. The principle lying at the core of the social representations of Roma in Czech society is the power asymmetry between the majority and the minority. Their mutually opposing attitudes create a background against which further characteristics stand out, including the fact pointed out by experts, i.e. the diversity of groups as well as varied life patterns which are all included in the unifying category of Rom or, earlier, Gypsy. Also the completed historical survey of the main social types representing the state or quality of being Romany in the social space, which we well may, given its dominant connection to the territory of the Czech lands, call "Czech" society (keeping in mind the diverse political, economic and social formations taking over in this territory as time passed), is rooted in this basic power matrix.