2017
			
	    
	
	
    Eugen Wiškovský in the Context of Czech Avant-Garde Photography
BIRGUS, VladimírBasic information
Original name
Eugen Wiškovský in the Context of Czech Avant-Garde Photography
	Name in Czech
Eugen Wiškovský v kontextu české avantgardní fotografie
	Authors
BIRGUS, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
			Edition
 Madrid, Bratislava, An Unexpected Mosaic. Unique Aspects of European Photography, p. 16-29, 14 pp. 2017
			Publisher
La Fabrica, Madrid / Central European House of Photography / FOTOFO, Bratislava
		Other information
Language
English
		Type of outcome
Proceedings paper
		Field of Study
60401 Arts, Art history
		Country of publisher
Spain
		Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
		Publication form
printed version "print"
		RIV identification code
RIV/47813059:19240/17:A0000078
		Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
			ISBN
978-80-85739-73-2
		Keywords (in Czech)
fotografie; fotografie evropská; PhotoEspaňa; Eugen Wiškovský; fotografická avantgarda
		Keywords in English
photography; European photography; PhotoEspaňa; Eugen Wiškovský; photographic avant-garde
		Tags
International impact, Reviewed
		
				
				Changed: 8/4/2018 21:28, MgA. Miroslav Zeman
				
		In the original language
The study about important, but internationally still less known Czech avant-garde photographer Eugen Wiškovský (1888-1964) is a part of a report from international symposium of top European historians of photography. The symposium was organized as a part of international festival of photography PhotoEspaňa in May 2017 at the main building of laCaixa Foundation in Madrid. The oeuvre of the leading Czech avant-garde photographer Eugen Wiškovský is not large in size or range of topics, yet it is great owing to its originality, depth of ideas, and mastery of form. In his early works, from the late 1920s and early 1930s, in the style of New Objectivity, Wiškovský sought artistically effective forms in apparently nonaesthetic objects. By the use of crops, changing scale, and inventive lighting, he freed them from secondary aspects, allowing the elementary lines of these forms to stand out. He often emphasized potential metaphorical meanings as well. In his dynamic diagonal compositions, Wiškovský was among the most radical practioners of Czech Constructivist photography. Similarly, his landscape work is highly individual, sometimes employing form analogies to accentuate visual symbols. Important are also his texts from the theory of photography.
				In Czech
Studie o významném, ale mezinárodně stálo málo známém českém avantgardním fotografovi Eugenu Wiškovském (1888-1964), která vyšla ve sborníku z mezinárodní konference předních evropských historiků fotografie. Sympozium bylo uspořádáno v rámci mezinárodního fotografického festivalu PhotoEspaňa a proběhlo v květnu 2017 v hlavní budově Nadace la Caixa v Madridu. Dílo Eugena Wiškovského není velké rozsahem ani tematickou šíří, ale originalitou, myšlenkovou hloubkou a formálním mistrovstvím. Ve svých raných dílech, patřících do stylu nové věcnosti, hledal ve zdánlivě neestetických objektech výtvarně působivé tvary, které oprošťoval výřezem, změnou měřítka nebo invenčním prací se světlem. Ve svých dynamických diagonálních kompozicích, využívajících neobvyklých úhlů záběru, patřil k nejradikálnějším představitelům české konstruktivistické fotografie. Velmi osobitá je i jeho krajinářská tvorba. Důležité jsou také jeho texty z oblasti teorie fotografie.