D 2017

Eugen Wiškovský in the Context of Czech Avant-Garde Photography

BIRGUS, Vladimír

Basic information

Original name

Eugen Wiškovský in the Context of Czech Avant-Garde Photography

Name in Czech

Eugen Wiškovský v kontextu české avantgardní fotografie

Authors

BIRGUS, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Madrid, Bratislava, An Unexpected Mosaic. Unique Aspects of European Photography, p. 16-29, 14 pp. 2017

Publisher

La Fabrica, Madrid / Central European House of Photography / FOTOFO, Bratislava

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

60401 Arts, Art history

Country of publisher

Spain

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/47813059:19240/17:A0000078

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

ISBN

978-80-85739-73-2

Keywords (in Czech)

fotografie; fotografie evropská; PhotoEspaňa; Eugen Wiškovský; fotografická avantgarda

Keywords in English

photography; European photography; PhotoEspaňa; Eugen Wiškovský; photographic avant-garde

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 8/4/2018 21:28, MgA. Miroslav Zeman

Abstract

V originále

The study about important, but internationally still less known Czech avant-garde photographer Eugen Wiškovský (1888-1964) is a part of a report from international symposium of top European historians of photography. The symposium was organized as a part of international festival of photography PhotoEspaňa in May 2017 at the main building of laCaixa Foundation in Madrid. The oeuvre of the leading Czech avant-garde photographer Eugen Wiškovský is not large in size or range of topics, yet it is great owing to its originality, depth of ideas, and mastery of form. In his early works, from the late 1920s and early 1930s, in the style of New Objectivity, Wiškovský sought artistically effective forms in apparently nonaesthetic objects. By the use of crops, changing scale, and inventive lighting, he freed them from secondary aspects, allowing the elementary lines of these forms to stand out. He often emphasized potential metaphorical meanings as well. In his dynamic diagonal compositions, Wiškovský was among the most radical practioners of Czech Constructivist photography. Similarly, his landscape work is highly individual, sometimes employing form analogies to accentuate visual symbols. Important are also his texts from the theory of photography.

In Czech

Studie o významném, ale mezinárodně stálo málo známém českém avantgardním fotografovi Eugenu Wiškovském (1888-1964), která vyšla ve sborníku z mezinárodní konference předních evropských historiků fotografie. Sympozium bylo uspořádáno v rámci mezinárodního fotografického festivalu PhotoEspaňa a proběhlo v květnu 2017 v hlavní budově Nadace la Caixa v Madridu. Dílo Eugena Wiškovského není velké rozsahem ani tematickou šíří, ale originalitou, myšlenkovou hloubkou a formálním mistrovstvím. Ve svých raných dílech, patřících do stylu nové věcnosti, hledal ve zdánlivě neestetických objektech výtvarně působivé tvary, které oprošťoval výřezem, změnou měřítka nebo invenčním prací se světlem. Ve svých dynamických diagonálních kompozicích, využívajících neobvyklých úhlů záběru, patřil k nejradikálnějším představitelům české konstruktivistické fotografie. Velmi osobitá je i jeho krajinářská tvorba. Důležité jsou také jeho texty z oblasti teorie fotografie.