Detailed Information on Publication Record
2017
Eugen Wiškovský in the Context of Czech Avant-Garde Photography
BIRGUS, VladimírBasic information
Original name
Eugen Wiškovský in the Context of Czech Avant-Garde Photography
Name in Czech
Eugen Wiškovský v kontextu české avantgardní fotografie
Authors
BIRGUS, Vladimír (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Madrid, Bratislava, An Unexpected Mosaic. Unique Aspects of European Photography, p. 16-29, 14 pp. 2017
Publisher
La Fabrica, Madrid / Central European House of Photography / FOTOFO, Bratislava
Other information
Language
English
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60401 Arts, Art history
Country of publisher
Spain
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/47813059:19240/17:A0000078
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
ISBN
978-80-85739-73-2
Keywords (in Czech)
fotografie; fotografie evropská; PhotoEspaňa; Eugen Wiškovský; fotografická avantgarda
Keywords in English
photography; European photography; PhotoEspaňa; Eugen Wiškovský; photographic avant-garde
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 8/4/2018 21:28, MgA. Miroslav Zeman
V originále
The study about important, but internationally still less known Czech avant-garde photographer Eugen Wiškovský (1888-1964) is a part of a report from international symposium of top European historians of photography. The symposium was organized as a part of international festival of photography PhotoEspaňa in May 2017 at the main building of laCaixa Foundation in Madrid. The oeuvre of the leading Czech avant-garde photographer Eugen Wiškovský is not large in size or range of topics, yet it is great owing to its originality, depth of ideas, and mastery of form. In his early works, from the late 1920s and early 1930s, in the style of New Objectivity, Wiškovský sought artistically effective forms in apparently nonaesthetic objects. By the use of crops, changing scale, and inventive lighting, he freed them from secondary aspects, allowing the elementary lines of these forms to stand out. He often emphasized potential metaphorical meanings as well. In his dynamic diagonal compositions, Wiškovský was among the most radical practioners of Czech Constructivist photography. Similarly, his landscape work is highly individual, sometimes employing form analogies to accentuate visual symbols. Important are also his texts from the theory of photography.
In Czech
Studie o významném, ale mezinárodně stálo málo známém českém avantgardním fotografovi Eugenu Wiškovském (1888-1964), která vyšla ve sborníku z mezinárodní konference předních evropských historiků fotografie. Sympozium bylo uspořádáno v rámci mezinárodního fotografického festivalu PhotoEspaňa a proběhlo v květnu 2017 v hlavní budově Nadace la Caixa v Madridu. Dílo Eugena Wiškovského není velké rozsahem ani tematickou šíří, ale originalitou, myšlenkovou hloubkou a formálním mistrovstvím. Ve svých raných dílech, patřících do stylu nové věcnosti, hledal ve zdánlivě neestetických objektech výtvarně působivé tvary, které oprošťoval výřezem, změnou měřítka nebo invenčním prací se světlem. Ve svých dynamických diagonálních kompozicích, využívajících neobvyklých úhlů záběru, patřil k nejradikálnějším představitelům české konstruktivistické fotografie. Velmi osobitá je i jeho krajinářská tvorba. Důležité jsou také jeho texty z oblasti teorie fotografie.