Detailed Information on Publication Record
2018
Sociálně pedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně exkludovaných romských dětí a žáků v profesi pedagoga
NYKLOVÁ, Eva and Martin KALEJABasic information
Original name
Sociálně pedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně exkludovaných romských dětí a žáků v profesi pedagoga
Name in Czech
Sociálně pedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně exkludovaných romských dětí a žáků v profesi pedagoga
Name (in English)
Socio-educational aspects in school education of socially excluded Roma children and pupils in pedagogues´profession
Authors
NYKLOVÁ, Eva (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin KALEJA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Volume IX. Hradec Králové, Recenzovaný sborník příspěvků mezinárodní vědecké konference Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2018, p. 872-879, 8 pp. 2018
Publisher
MAGNANIMITAS
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50302 Education, special
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/47813059:19510/18:A0000121
Organization unit
Faculty of Public Policies in Opava
ISBN
978-80-87952-27-6
Keywords (in Czech)
romský žák; sociální exkluze; povinné vzdělávání; školní edukace; sociálněpedagogický; sociální prostředí
Keywords in English
Roma pupil; social exclusion; obligatory school education; school education; social educational; social envinroment
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 9/3/2020 01:36, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
V originále
Příspěvek svým obsahem upozorňuje na aspekty sociálně pedagogické, které by v profesích pedagogických pracovníků, jež jsou vymezeny ministerstvem školství, měly být adekvátně reflektovány. Dotýkají se rodinného zámezí dětí a žáků, vyznačujících se jednak charakteristickými projevy sociální exkluze a vlastnostmi generalizovaně a neoprávněně obecně připisovanými romskému etniku. Autoři textu si kladou za cíl upozornit na tři elementární roviny této problematiky. Jednou z nich je rovina pregraduální přípravy budoucích pedagogů. Druhou tvoří současný pedagogický terén a třetí rovinu uzavírají osobnostní předpoklady každého pedagogického pracovníka.
In English
The paper gives attention to the socio-pedagogical aspects of school education in the context of socially excluded Roma children and pupils. It deals with characteristic manifestations of social exclusion and characteristics generalized and unjustifiably generally attributed to Roma ethnicity. The authors of the text aim to draw attention to the three elementary levels of this issue: the first one is about planning of pre-graduate preparation for future teachers, the second one is the current pedagogical practise and the third one concludes with the personal precondition of each pedagogical worker.