D 2018

Sociálně pedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně exkludovaných romských dětí a žáků v profesi pedagoga

NYKLOVÁ, Eva and Martin KALEJA

Basic information

Original name

Sociálně pedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně exkludovaných romských dětí a žáků v profesi pedagoga

Name in Czech

Sociálně pedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně exkludovaných romských dětí a žáků v profesi pedagoga

Name (in English)

Socio-educational aspects in school education of socially excluded Roma children and pupils in pedagogues´profession

Authors

NYKLOVÁ, Eva (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin KALEJA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Volume IX. Hradec Králové, Recenzovaný sborník příspěvků mezinárodní vědecké konference Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2018, p. 872-879, 8 pp. 2018

Publisher

MAGNANIMITAS

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50302 Education, special

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/47813059:19510/18:A0000121

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

ISBN

978-80-87952-27-6

Keywords (in Czech)

romský žák; sociální exkluze; povinné vzdělávání; školní edukace; sociálněpedagogický; sociální prostředí

Keywords in English

Roma pupil; social exclusion; obligatory school education; school education; social educational; social envinroment

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/3/2020 01:36, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek svým obsahem upozorňuje na aspekty sociálně pedagogické, které by v profesích pedagogických pracovníků, jež jsou vymezeny ministerstvem školství, měly být adekvátně reflektovány. Dotýkají se rodinného zámezí dětí a žáků, vyznačujících se jednak charakteristickými projevy sociální exkluze a vlastnostmi generalizovaně a neoprávněně obecně připisovanými romskému etniku. Autoři textu si kladou za cíl upozornit na tři elementární roviny této problematiky. Jednou z nich je rovina pregraduální přípravy budoucích pedagogů. Druhou tvoří současný pedagogický terén a třetí rovinu uzavírají osobnostní předpoklady každého pedagogického pracovníka.

In English

The paper gives attention to the socio-pedagogical aspects of school education in the context of socially excluded Roma children and pupils. It deals with characteristic manifestations of social exclusion and characteristics generalized and unjustifiably generally attributed to Roma ethnicity. The authors of the text aim to draw attention to the three elementary levels of this issue: the first one is about planning of pre-graduate preparation for future teachers, the second one is the current pedagogical practise and the third one concludes with the personal precondition of each pedagogical worker.