KOLAŘÍKOVÁ, Marta, Alena PETROVÁ and Eva URBANOVSKÁ. Profesní připravenost učitelů základních škol v oblasti řešení rizikového chování a možnosti jeho prevence v Moravskoslezském kraji II PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY (Professional readiness of primary school teachers in the field of solution of risk behavior and possibilities of its prevention in the Moravian-Silesian Region II PSYCHOLOGICAL ASPECTS). 1st ed. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2017, 190 pp. ISBN 978-80-7510-236-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Profesní připravenost učitelů základních škol v oblasti řešení rizikového chování a možnosti jeho prevence v Moravskoslezském kraji II PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY
Name in Czech Profesní připravenost učitelů základních škol v oblasti řešení rizikového chování a možnosti jeho prevence v Moravskoslezském kraji II PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY
Name (in English) Professional readiness of primary school teachers in the field of solution of risk behavior and possibilities of its prevention in the Moravian-Silesian Region II PSYCHOLOGICAL ASPECTS
Authors KOLAŘÍKOVÁ, Marta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Alena PETROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Eva URBANOVSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Opava, 190 pp. 2017.
Publisher Slezská univerzita v Opavě
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 50101 Psychology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
WWW Výstupy projektu MSK
RIV identification code RIV/47813059:19510/17:A0000037
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
ISBN 978-80-7510-236-2
Keywords (in Czech) žák; mladší školní věk; dospívání; učitel; autorita; klima školy; syndrom vyhoření; třídní učitel; třídní klima; třídnické hodiny; vztah mezi učitelem a žákem, učitelem a žáky; problémové chování; rizikoví žáci
Keywords in English pupil; younger school age; adolescence; teacher; authority; school climate; burnout syndrome; class teacher; classroom climate; class hours; teacher and student relationship; teacher and pupils relationship; problem behaviour; risk pupils
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D., učo 48897. Changed: 4/4/2018 13:30.
Abstract
Publikace je věnována problematice současné školy, především významu osobnosti pedagoga v životě žáků a roli třídního učitele. První kapitola je zaměřena na žáka v období dětství a dospívání, druhá kapitola se věnuje osobnosti učitele, jeho roli, autoritě učitele, sociálním dovednostem i schopnosti sebereflexe. Poslední část teoretické části je již konkretizována na pedagogickou realitu školní třídy, roli třídního učitele, třídnímu klimatu, vztahům mezi žáky, učitelem a žáky, vztahu mezi třídním učitelem a rodiči. Součástí publikace je prezentace výsledků výzkumného šetření, které proběhlo v rámci projektu řešeného v letech 2016-2017. Jednalo se o projekt RRC/08/2016 Profesní připravenost učitelů ZŠ v oblasti rizikového chování a jeho prevence v Moravskoslezském kraji, který byl podpořen v rámci dotačního titulu Podpora vědy a výzkumu v Moravskoslezském kraji 2016.
Abstract (in English)
The publication is devoted to contemporary school issues, especially the importance of the teacher's personality in pupils' lives and the role of the class teacher. The first chapter focuses on the pupil during his/her childhood and adolescence, the second chapter deals with the personality of the teacher, his/her role, teacher authority, social skills and also the ability of self-reflection. The last part of the theoretical part is already concretized on the pedagogical reality of a school class, the role of the class teacher, the class climate, the relations between the pupils, the teacher and the pupils, the relation between the class teacher and the parents. Part of the publication is the presentation of results of a research which is a part of the project solved in the years 2016-2017. This was the project RRC / 08/2016 Professional Preparedness of Primary School Teachers for Risk Behaviour and its Prevention in the Moravian-Silesian Region, which was supported under the grant title "Support for Science and Research in the Moravian-Silesian Region 2016".
PrintDisplayed: 1/5/2024 09:21