B 2017

Profesní připravenost učitelů základních škol v oblasti řešení rizikového chování a možnosti jeho prevence v Moravskoslezském kraji II PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY

KOLAŘÍKOVÁ, Marta, Alena PETROVÁ and Eva URBANOVSKÁ

Basic information

Original name

Profesní připravenost učitelů základních škol v oblasti řešení rizikového chování a možnosti jeho prevence v Moravskoslezském kraji II PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY

Name in Czech

Profesní připravenost učitelů základních škol v oblasti řešení rizikového chování a možnosti jeho prevence v Moravskoslezském kraji II PSYCHOLOGICKÉ ASPEKTY

Name (in English)

Professional readiness of primary school teachers in the field of solution of risk behavior and possibilities of its prevention in the Moravian-Silesian Region II PSYCHOLOGICAL ASPECTS

Authors

KOLAŘÍKOVÁ, Marta (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Alena PETROVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Eva URBANOVSKÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Opava, 190 pp. 2017

Publisher

Slezská univerzita v Opavě

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50101 Psychology

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/47813059:19510/17:A0000037

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

ISBN

978-80-7510-236-2

Keywords (in Czech)

žák; mladší školní věk; dospívání; učitel; autorita; klima školy; syndrom vyhoření; třídní učitel; třídní klima; třídnické hodiny; vztah mezi učitelem a žákem, učitelem a žáky; problémové chování; rizikoví žáci

Keywords in English

pupil; younger school age; adolescence; teacher; authority; school climate; burnout syndrome; class teacher; classroom climate; class hours; teacher and student relationship; teacher and pupils relationship; problem behaviour; risk pupils

Tags

Reviewed
Změněno: 4/4/2018 13:30, Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.

Abstract

V originále

Publikace je věnována problematice současné školy, především významu osobnosti pedagoga v životě žáků a roli třídního učitele. První kapitola je zaměřena na žáka v období dětství a dospívání, druhá kapitola se věnuje osobnosti učitele, jeho roli, autoritě učitele, sociálním dovednostem i schopnosti sebereflexe. Poslední část teoretické části je již konkretizována na pedagogickou realitu školní třídy, roli třídního učitele, třídnímu klimatu, vztahům mezi žáky, učitelem a žáky, vztahu mezi třídním učitelem a rodiči. Součástí publikace je prezentace výsledků výzkumného šetření, které proběhlo v rámci projektu řešeného v letech 2016-2017. Jednalo se o projekt RRC/08/2016 Profesní připravenost učitelů ZŠ v oblasti rizikového chování a jeho prevence v Moravskoslezském kraji, který byl podpořen v rámci dotačního titulu Podpora vědy a výzkumu v Moravskoslezském kraji 2016.

In English

The publication is devoted to contemporary school issues, especially the importance of the teacher's personality in pupils' lives and the role of the class teacher. The first chapter focuses on the pupil during his/her childhood and adolescence, the second chapter deals with the personality of the teacher, his/her role, teacher authority, social skills and also the ability of self-reflection. The last part of the theoretical part is already concretized on the pedagogical reality of a school class, the role of the class teacher, the class climate, the relations between the pupils, the teacher and the pupils, the relation between the class teacher and the parents. Part of the publication is the presentation of results of a research which is a part of the project solved in the years 2016-2017. This was the project RRC / 08/2016 Professional Preparedness of Primary School Teachers for Risk Behaviour and its Prevention in the Moravian-Silesian Region, which was supported under the grant title "Support for Science and Research in the Moravian-Silesian Region 2016".