2018
Petr Bezruč divadelní
BERGMANNOVÁ, PavlaZákladní údaje
Originální název
Petr Bezruč divadelní
Název česky
Petr Bezruč divadelní
Název anglicky
Petr Bezruč Theatrical
Autoři
BERGMANNOVÁ, Pavla (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
První. Ostrava, Petr Bezruč – bard prvý, co promluvil, od s. 74-81, 8 s. 2018
Nakladatel
Ostravská univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/47813059:19240/18:A0000295
Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
ISBN
978-80-7599-004-4
Klíčová slova česky
Petr Bezruč; divadlo; biografický text; Slezské divadlo Zdeňka Nejedlého Opava; Divadlo Petra Bezruče Ostrava; Ostrava; Opava
Klíčová slova anglicky
Petr Bezruč; theatre; biographical text; Silesian Theatre of Zdeněk Nejedlý in Opava; Petr Bezruč Theatre in Ostrava; Ostrava; Opava
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 28. 3. 2019 17:45, Mgr. Pavla Bergmannová
V originále
Příspěvek „Petr Bezruč divadelní“ se zaměřuje na dva biograficky zaměřené texty věnované osobnosti a tvorbě slezského autora. První titul – nazvaný „Bezruč (Dramatické zlomky ze života a díla)“ – napsal v roce 1987 pro tehdejší Slezské divadlo Zdeňka Nejedlého v Opavě dramaturg Vladimír Puhač a nastudoval jej režisér Petr Vosáhlo. Výrazně odlišný a také demýtizující pohled pak nabídla hra „Bezruč?!“ Jana Balabána a Ivana Motýla, uváděná v letech 2009-2011 v ostravském Divadle Petra Bezruče v režii Martina Františáka. Právě na srovnání těchto dvou textů, které obsahově i formálně ovlivnil i samotný fakt vzniku v historicky odlišných epochách, pak příspěvek poukazuje na to, jak lze nahlížet a zobrazovat osobnost Petra Bezruče a v jaké podobě jeho tvorba pronikala na naše jeviště.
Anglicky
A paper titled ‘Petr Bezruč Theatrical’ discusses two biographical texts exploring the life and work of the Silesian writer. The first one, Bezruč (Dramatic Fragments from His Life and Work), was written by dramaturg Vladimír Puhač in 1987 for what was then the Silesian Theatre of Zdeněk Nejedlý in Opava and staged by director Petr Vosáhlo. Bezruč?!, a play written by Jan Balabán and Ivan Motýl and put on stage in 2009-2011 at Petr Bezruč Theatre in Ostrava under the direction of Martin Františák, offers a significantly different and demythologizing point of view. The paper compares these two texts, whose content and form was influenced by their respective, historically different periods, pointing out the ways Petr Bezruč can be seen and portrayed as a person and showing how his work was shaped when it entered Czech theatres.