Detailed Information on Publication Record
2018
Petr Bezruč divadelní
BERGMANNOVÁ, PavlaBasic information
Original name
Petr Bezruč divadelní
Name in Czech
Petr Bezruč divadelní
Name (in English)
Petr Bezruč Theatrical
Authors
BERGMANNOVÁ, Pavla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
První. Ostrava, Petr Bezruč – bard prvý, co promluvil, p. 74-81, 8 pp. 2018
Publisher
Ostravská univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/47813059:19240/18:A0000295
Organization unit
Faculty of Philosophy and Science in Opava
ISBN
978-80-7599-004-4
Keywords (in Czech)
Petr Bezruč; divadlo; biografický text; Slezské divadlo Zdeňka Nejedlého Opava; Divadlo Petra Bezruče Ostrava; Ostrava; Opava
Keywords in English
Petr Bezruč; theatre; biographical text; Silesian Theatre of Zdeněk Nejedlý in Opava; Petr Bezruč Theatre in Ostrava; Ostrava; Opava
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 28/3/2019 17:45, Mgr. Pavla Bergmannová
V originále
Příspěvek „Petr Bezruč divadelní“ se zaměřuje na dva biograficky zaměřené texty věnované osobnosti a tvorbě slezského autora. První titul – nazvaný „Bezruč (Dramatické zlomky ze života a díla)“ – napsal v roce 1987 pro tehdejší Slezské divadlo Zdeňka Nejedlého v Opavě dramaturg Vladimír Puhač a nastudoval jej režisér Petr Vosáhlo. Výrazně odlišný a také demýtizující pohled pak nabídla hra „Bezruč?!“ Jana Balabána a Ivana Motýla, uváděná v letech 2009-2011 v ostravském Divadle Petra Bezruče v režii Martina Františáka. Právě na srovnání těchto dvou textů, které obsahově i formálně ovlivnil i samotný fakt vzniku v historicky odlišných epochách, pak příspěvek poukazuje na to, jak lze nahlížet a zobrazovat osobnost Petra Bezruče a v jaké podobě jeho tvorba pronikala na naše jeviště.
In English
A paper titled ‘Petr Bezruč Theatrical’ discusses two biographical texts exploring the life and work of the Silesian writer. The first one, Bezruč (Dramatic Fragments from His Life and Work), was written by dramaturg Vladimír Puhač in 1987 for what was then the Silesian Theatre of Zdeněk Nejedlý in Opava and staged by director Petr Vosáhlo. Bezruč?!, a play written by Jan Balabán and Ivan Motýl and put on stage in 2009-2011 at Petr Bezruč Theatre in Ostrava under the direction of Martin Františák, offers a significantly different and demythologizing point of view. The paper compares these two texts, whose content and form was influenced by their respective, historically different periods, pointing out the ways Petr Bezruč can be seen and portrayed as a person and showing how his work was shaped when it entered Czech theatres.