V originále
U příležitosti svého 50. výročí nabídlo brněnské Janáčkovo divadlo inscenaci Janáčkovy opery Její pastorkyňa, která zažila právě v Brně před více než 110 lety svou triumfální světovou premiéru. Pozoruhodné jevištní dílo (premiéra 2. 10. 2015), hudebně vyrůstající z tzv. brněnské verze partitury (vydané Johnem Tyrrellem a Charlesem Mackerrasem), stojí přitom za pozornost i z důvodů umělecko-provozních: reprezentuje nové vedení operního souboru i celého Národního divadla Brno, které od sezony 2013/2014 vnáší do útrob tradiční instituce cosi nepřehlédnutelně nového a citelně osvěžujícího. Skupina generačně spřízněných tvůrců vyvíjí své úsilí na mnoha úrovních zcela programově, při plném vědomí toho, co reprezentace ‘kamenného divadla’ v současné době obnáší. Věc je zajímavější ještě o to víc, že k režii Janáčka v ‘Janáčkově Brně’ vyzval nový šéf opery nového ředitele divadla – etablovaného činoherního režiséra. Martin Glaser tak realizoval svou třetí operní inscenaci: pokornou i provokující, dosti diskutabilní a skutečně smysluplnou.
Anglicky
Celebrating its 50th anniversary, Janáček Theatre in Brno offered an opera performance of Její pastorkyňa composed by Leoš Janáček. It was in Brno where this opera had its triumphant world premiere more than a hundred and ten years ago. The remarkable scenic work (first night on 2nd October 2015) is musically based on the so called Brno version of the score published by John Tyrrell and Charles Mackerras. Also, it draws attention for artistic-operating reasons: it represents the new management of the opera ensemble and the whole National Theatre Brno, which since the season 2013/14 has been introducing something really new and refreshing into the interior of the traditional institution. The group of creators, who are soulmates of the same generation, make much effort at many levels, and they are fully aware of what ‘stone theatre’ means at present. More interestingly, the new director of the opera ensemble asked the new director of the Theatre – experienced drama director – to produce Janáček in ‘Janáček’s Brno’. So Martin Glaser carried out his third opera performance, which is humble and provoking at the same time, rather debatable, but really meaningful.