D 2017

Současný stav: Romské děti a romští žáci v povinném vzdělávání aneb východiska pro další nutné kroky

KALEJA, Martin and Eva ZEZULKOVÁ

Basic information

Original name

Současný stav: Romské děti a romští žáci v povinném vzdělávání aneb východiska pro další nutné kroky

Name in Czech

Současný stav: Romské děti a romští žáci v povinném vzdělávání aneb východiska pro další nutné kroky

Name (in English)

Current Situation of Roma Children and Pupils in Compulsory School Education or Key Background for Next Steps

Authors

KALEJA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Eva ZEZULKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

první. Hradec Králové, Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference Evropské pedagogické fórum 2017. Koncepce vzdělávání a psychologie. roč. VII. p. 44-51, 8 pp. 2017

Publisher

Magnanimitas

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/47813059:19510/17:A0000065

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

ISBN

978-80-87952-21-4

Keywords (in Czech)

vzdělávání; romské děti; romští žáci; škola; edukace; stát

Keywords in English

school education; Roma children; Roma pupils; school; education; state

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 9/3/2020 02:05, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek popisuje základní rámec současného stavu předškolního a základního vzdělávání (sociálně) vyloučených romských dětí a žáků povinné školní docházky, jejichž institucionalizovanou školní edukaci Česká republika spojuje s otázkou inkluzivního vzdělávání. Prezentované sdělení autorů se opírá o relevantní klíčová výzkumná zjištění vycházející z uskutečněných vlastních projektů a z dat obecně uznávaných, nebo obecně veřejnosti dostupných s implikovanou žádoucí kriticky objektivní reflexí k současným platným legislativním, případně jiným plošně závazným předpisům, doporučením atp.

In English

The text describes the basic framework of the current state of pre-school and primary school education of (socially excluded) Roma children and pupils in compulsory schooling, whose institutionalized school education is in the Czech Republic conected with inclusive education. The presented author's statement is based on relevant key research findings based on realized own projects and data generally acknowledged, or generally available to the public, with implied desirable critically objective reflections on the current valid legislative, or other area-specific regulations, recommendations, etc.