b 2017

Metodický text pro pedagogické pracovníky pro práci s rodiči romských žáků

KALEJA, Martin

Basic information

Original name

Metodický text pro pedagogické pracovníky pro práci s rodiči romských žáků

Name in Czech

Metodický text pro pedagogické pracovníky pro práci s rodiči romských žáků

Name (in English)

Methodological text for pedagogical workers for work with parents of Roma pupils

Authors

KALEJA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Praha, 2017

Publisher

Slovo 21, z. s.

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Učebnice

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/47813059:19510/17:A0000068

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

ISBN

978-80-907005-0-5

Keywords (in Czech)

Romské dítě; žák; škola; povinná školní docházka; pedagog; vzdělávání; výchova; profese; aspekty edukace; rodič; inkluze; zohlednění

Keywords in English

Roma socially excluded pupil; pedagogical approach; engagement

Tags

Reviewed
Změněno: 10/3/2020 20:28, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.

Abstract

V originále

Předložený metodický text slouží pedagogickým pracovníkům základních škol, kteří pracují s romskými žáky z prostředí sociální exkluze vyznačující se školní neúspěšností, respektive, u nichž lze evidovat rizika školní neúspěšnosti. Zaměřuje se však především na rodinné prostředí žáka, na popis sociální exkluze rodičů, jejich názorů, postojů a životních strategií. Cílem textu je v souhrnné podobě zprostředkovat elementární poznatky, jejichž obsahy by pedagogická veřejnost měla do své odborné praxe v komunikaci s rodiči žáků vědomě a cíleně zanášet.

In English

The presented methodological text serves the elementary school pedagogues who: work with Roma pupils from social exclusion environment characterized by school failure, where there is a risk of school failure. However, it focuses primarily on the family environment to describe social exclusion of parents, their opinions, attitudes and life strategies. The aim of the text is in to provide elementary knowledge whose content would be the educational public should knowingly and purposefully enter into her professional practice in communication with pupils' parents.