Detailed Information on Publication Record
2017
Metodický text pro pedagogické pracovníky pro práci s rodiči romských žáků
KALEJA, MartinBasic information
Original name
Metodický text pro pedagogické pracovníky pro práci s rodiči romských žáků
Name in Czech
Metodický text pro pedagogické pracovníky pro práci s rodiči romských žáků
Name (in English)
Methodological text for pedagogical workers for work with parents of Roma pupils
Authors
KALEJA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
první. Praha, 2017
Publisher
Slovo 21, z. s.
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Učebnice
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/47813059:19510/17:A0000068
Organization unit
Faculty of Public Policies in Opava
ISBN
978-80-907005-0-5
Keywords (in Czech)
Romské dítě; žák; škola; povinná školní docházka; pedagog; vzdělávání; výchova; profese; aspekty edukace; rodič; inkluze; zohlednění
Keywords in English
Roma socially excluded pupil; pedagogical approach; engagement
Tags
Reviewed
Změněno: 10/3/2020 20:28, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
V originále
Předložený metodický text slouží pedagogickým pracovníkům základních škol, kteří pracují s romskými žáky z prostředí sociální exkluze vyznačující se školní neúspěšností, respektive, u nichž lze evidovat rizika školní neúspěšnosti. Zaměřuje se však především na rodinné prostředí žáka, na popis sociální exkluze rodičů, jejich názorů, postojů a životních strategií. Cílem textu je v souhrnné podobě zprostředkovat elementární poznatky, jejichž obsahy by pedagogická veřejnost měla do své odborné praxe v komunikaci s rodiči žáků vědomě a cíleně zanášet.
In English
The presented methodological text serves the elementary school pedagogues who: work with Roma pupils from social exclusion environment characterized by school failure, where there is a risk of school failure. However, it focuses primarily on the family environment to describe social exclusion of parents, their opinions, attitudes and life strategies. The aim of the text is in to provide elementary knowledge whose content would be the educational public should knowingly and purposefully enter into her professional practice in communication with pupils' parents.