Detailed Information on Publication Record
2018
Snoezelen v praxi speciální pedagogiky a v jejím výzkumu
JANKŮ, Kateřina and Martin KALEJABasic information
Original name
Snoezelen v praxi speciální pedagogiky a v jejím výzkumu
Name in Czech
Snoezelen v praxi speciální pedagogiky a v jejím výzkumu
Name (in English)
Snoezelen in Practise of Special Pedagogy and its Research
Authors
JANKŮ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin KALEJA (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Hradec Králové, Recenzovaný sborník příspěvků vědecké konference s mezinárodní účastí Sapere Aude 2018. Učitel, žák, psycholog, p. 81-87, 8 pp. 2018
Publisher
MAGNANIMITAS
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/47813059:19510/18:A0000095
Organization unit
Faculty of Public Policies in Opava
ISBN
978-80-87952-25-2
Keywords (in Czech)
Snoezelen, speciální pedagogika, výzkum, praxe
Keywords in English
Snoezelen; special education; research; practise
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 20/2/2020 20:49, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
V originále
Prezentované sdělení pojednává o smyslovém aktivizačním přístupu, zahrnujícím širokou plejádu metod a technik, označovaném jako Snoezelen, který se využívá za účelem poskytnutí podpory, motivace, zprostředkování zkušenosti u osob s vícečetným postižením různého věku, zejména však u dětí a dospívajících. Autoři textu nastiňují jeho význam ve speciálněpedagogické praxi a poukazují na absenci potřebných speciálněpedagogických výzkumných záměrů v prostoru České republiky. Na konci svého příspěvku prezentují vybrané dílčí závěry z realizovaných empiricky uchopených schémat.
In English
The text deals with sensory activation approach involving a wide variety of methods and techniques, called Snoezelen, which is used to provide support, motivation, giving experience to people with multiple disabilities of different ages, especially children and adolescents. The authors of the text outline its importance in special pedagogy and point to the absence of special pedagogical research intentions in the Czech Republic. In conclusion, they present selected partial conclusions from realized empirical projects.