D 2018

Snoezelen v praxi speciální pedagogiky a v jejím výzkumu

JANKŮ, Kateřina and Martin KALEJA

Basic information

Original name

Snoezelen v praxi speciální pedagogiky a v jejím výzkumu

Name in Czech

Snoezelen v praxi speciální pedagogiky a v jejím výzkumu

Name (in English)

Snoezelen in Practise of Special Pedagogy and its Research

Authors

JANKŮ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin KALEJA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Hradec Králové, Recenzovaný sborník příspěvků vědecké konference s mezinárodní účastí Sapere Aude 2018. Učitel, žák, psycholog, p. 81-87, 8 pp. 2018

Publisher

MAGNANIMITAS

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

RIV identification code

RIV/47813059:19510/18:A0000095

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

ISBN

978-80-87952-25-2

Keywords (in Czech)

Snoezelen, speciální pedagogika, výzkum, praxe

Keywords in English

Snoezelen; special education; research; practise

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 20/2/2020 20:49, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.

Abstract

V originále

Prezentované sdělení pojednává o smyslovém aktivizačním přístupu, zahrnujícím širokou plejádu metod a technik, označovaném jako Snoezelen, který se využívá za účelem poskytnutí podpory, motivace, zprostředkování zkušenosti u osob s vícečetným postižením různého věku, zejména však u dětí a dospívajících. Autoři textu nastiňují jeho význam ve speciálněpedagogické praxi a poukazují na absenci potřebných speciálněpedagogických výzkumných záměrů v prostoru České republiky. Na konci svého příspěvku prezentují vybrané dílčí závěry z realizovaných empiricky uchopených schémat.

In English

The text deals with sensory activation approach involving a wide variety of methods and techniques, called Snoezelen, which is used to provide support, motivation, giving experience to people with multiple disabilities of different ages, especially children and adolescents. The authors of the text outline its importance in special pedagogy and point to the absence of special pedagogical research intentions in the Czech Republic. In conclusion, they present selected partial conclusions from realized empirical projects.