C 2018

Joseph von Eichendorff v české a světové hudbě

MARTINEK, Libor

Základní údaje

Originální název

Joseph von Eichendorff v české a světové hudbě

Název česky

Joseph von Eichendorff v české a světové hudbě

Název anglicky

Joseph von Eichendorff in Czech and World Music

Autoři

MARTINEK, Libor (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Opava, Joseph von Eichendorff (1788–1857) a česko-polská kulturní a umělecká pohraničí – Joseph von Eichendorff (1788–1857) i czesko-polskie kulturowe i artystyczne pogranicza, od s. 119-126, 8 s. 2018

Nakladatel

Slezská univerzita v Opavě

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/47813059:19240/18:A0000317

Organizační jednotka

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě

ISBN

978-80-7510-320-8

Klíčová slova anglicky

Joseph von Eichendorff; poetry; music; musical setting; composing; interdisciplinarity

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 3. 2019 14:11, Mgr. Jan Heczko, Ph.D.

Anotace

V originále

Problematiku vztahu literatury a hudby jako dvou složek uměleckého díla, které se vzájemně výrazně prolínají – jsme zkoumali na vokální tvorbě několika německých skladatelů období romantismu, kteří se inspirovali poezií Josepha von Eichendorffa. V úvodu naší studie jsme v rámci možností daných časopiseckou publikací věnovali prostor podrobnému představení Eichendorffova života (a to i v rovině genealogické) a díla, zabývali jsme se i spisovatelovým vztahem k našemu území (mj. jeho pobytem na zámku v Sedlnicích). Pozornost jsme pak soustředili k vokálnímu dílu Roberta Schumanna, přitom jsme měli na zřeteli, že jazyk literatury v podstatě stojí v rovině intelektu, kdežto jazyk hudby je umocněn stránkou emocionální. Časté zhudebňování veršů Josepha von Eichendorffa v dějinách hudby svědčí o tom, že poezie tohoto básníka je svou povahou mélická, přičemž prokazuje i další atributy vhodné k zhudebnění a hodí se zejména pro hudebně stylový typu romantické písně, respektive das Lied. V době raného německého romantismu šlo o formu vyznačující se vysokou uměleckou hodnotou, která dokonce dominovala v umělecké kultuře té doby. Naše upozornění na skutečnost, že Eichendorffovo básnické dílo inspirovalo četné evropské i světové skladatele mimo zmíněnou hudební epochu, svědčí nejen o oblíbenosti básníka generačními uměleckými souputníky rodáka z Łubowic, ale o výrazné estetické hodnotě jeho poezie, o niž mnozí skladatelé jevili opravdový zájem a ten přetrval prakticky až do současnosti.

Anglicky

We examined the issue of the relationship between literature and music as two components of a work of art that are mutually intertwined - in the vocal works of several German Romantic composers who were inspired by Joseph von Eichendorff's poetry. At the beginning of our study, we have devoted ourselves to the detailed presentation of Eichendorff's life (including genealogical) and works, as well as the writer's relationship to our territory (including his stay at Sedlnice Castle). We then focused our attention on the vocal work of Robert Schumann, bearing in mind that the language of literature basically stands at the level of intellect, whereas the language of music is enhanced by the emotional side. The frequent musical setting of Joseph von Eichendorff's verses in music history suggests that the poet's poetry is mellistic in nature, and shows other attributes suitable for music, and is particularly suited to the musically stylish type of romantic song or das Lied. At the time of early German Romanticism, it was a form of high artistic value that even dominated the art culture of that time. Our warning of the fact that Eichendorff's poetic work inspired numerous European and world composers outside the musical epoch, not only the popularity of the poet by generational artistic fellows from Łubowice, but the distinctive aesthetic value of his poetry, which many composers seemed to be interested in and which persisted to the present.