J 2018

Trilinearita Snoezelenu ve speciálněpedagogickém výzkumu

JANKŮ, Kateřina and Martin KALEJA

Basic information

Original name

Trilinearita Snoezelenu ve speciálněpedagogickém výzkumu

Name in Czech

Trilinearita Snoezelenu ve speciálněpedagogickém výzkumu

Name (in English)

Trilinearity of Snoezelen in Special Pedagogy Research

Authors

JANKŮ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin KALEJA (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

GRANT journal, Hradec Králové, MAGNANIMITAS Assn. 2018, 1805-062X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/47813059:19510/18:A0000094

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

Keywords (in Czech)

Snoezelen; speciální pedagogika; výzkum; praxe

Keywords in English

Snoezelen; special education; research; practise

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 20/2/2020 20:44, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.

Abstract

V originále

Prezentované sdělení pojednává o smyslovém aktivizačním přístupu, zahrnujícím širokou plejádu metod a technik, označovaném jako Snoezelen, který se využívá za účelem poskytnutí podpory, motivace, zprostředkování zkušeností osobám s postižením různého věku, zejména však dětem a dospívajícím s vícečetným postižením. Autoři textu nastiňují význam Snoezelenu ve trilinearitě rovin, které reflektují samotnou epistemologickou základnu konceptu, cílené spojení s vědním oborem speciální pedagogika s návazností na její praxi, a rovněž badatelskou činnost, ve které poukazují na absenci potřebných speciálněpedagogických výzkumných záměrů v prostoru České republiky (Janků, Kaleja, 2018). Na konci svého příspěvku prezentují vybrané dílčí závěry z realizovaných empiricky uchopených schémat.

In English

The text deals with sensory activation approach involving a wide variety of methods and techniques, called Snoezelen, which is used to provide support, motivation, giving experience to people with disabilities of different ages, especially children and adolescents with multiple disabilities. The authors of the text outline its importance in trilinear planes, which reflect the epistemological basis of the concept itself, a targeted connection with the subject of special pedagogy practising, and point out to the absence of special pedagogical research intentions in the Czech Republic. (Janků, K., Kaleja, M. 2018) In conclusion, they present selected partial conclusions from realized empirical projects.