Detailed Information on Publication Record
2018
Trilinearita Snoezelenu ve speciálněpedagogickém výzkumu
JANKŮ, Kateřina and Martin KALEJABasic information
Original name
Trilinearita Snoezelenu ve speciálněpedagogickém výzkumu
Name in Czech
Trilinearita Snoezelenu ve speciálněpedagogickém výzkumu
Name (in English)
Trilinearity of Snoezelen in Special Pedagogy Research
Authors
JANKŮ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Martin KALEJA (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
GRANT journal, Hradec Králové, MAGNANIMITAS Assn. 2018, 1805-062X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/47813059:19510/18:A0000094
Organization unit
Faculty of Public Policies in Opava
Keywords (in Czech)
Snoezelen; speciální pedagogika; výzkum; praxe
Keywords in English
Snoezelen; special education; research; practise
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 20/2/2020 20:44, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
V originále
Prezentované sdělení pojednává o smyslovém aktivizačním přístupu, zahrnujícím širokou plejádu metod a technik, označovaném jako Snoezelen, který se využívá za účelem poskytnutí podpory, motivace, zprostředkování zkušeností osobám s postižením různého věku, zejména však dětem a dospívajícím s vícečetným postižením. Autoři textu nastiňují význam Snoezelenu ve trilinearitě rovin, které reflektují samotnou epistemologickou základnu konceptu, cílené spojení s vědním oborem speciální pedagogika s návazností na její praxi, a rovněž badatelskou činnost, ve které poukazují na absenci potřebných speciálněpedagogických výzkumných záměrů v prostoru České republiky (Janků, Kaleja, 2018). Na konci svého příspěvku prezentují vybrané dílčí závěry z realizovaných empiricky uchopených schémat.
In English
The text deals with sensory activation approach involving a wide variety of methods and techniques, called Snoezelen, which is used to provide support, motivation, giving experience to people with disabilities of different ages, especially children and adolescents with multiple disabilities. The authors of the text outline its importance in trilinear planes, which reflect the epistemological basis of the concept itself, a targeted connection with the subject of special pedagogy practising, and point out to the absence of special pedagogical research intentions in the Czech Republic. (Janků, K., Kaleja, M. 2018) In conclusion, they present selected partial conclusions from realized empirical projects.