Detailed Information on Publication Record
2018
Výzvy pro současnou pedagogickou praxi v kontextu školní edukace dětí a žáků pocházejících z jiného socio-kulturního prostředí
KALEJA, Martin and Lada ČERVEŇÁKOVÁBasic information
Original name
Výzvy pro současnou pedagogickou praxi v kontextu školní edukace dětí a žáků pocházejících z jiného socio-kulturního prostředí
Name in Czech
Výzvy pro současnou pedagogickou praxi v kontextu školní edukace dětí a žáků pocházejících z jiného socio-kulturního prostředí
Name (in English)
Challenges for the current pedagogical practice in the context of school education of children and pupils from other socio-cultural backgrounds
Authors
KALEJA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Lada ČERVEŇÁKOVÁ (203 Czech Republic)
Edition
Volume IX. Hradec Králové, Mezinárodní Masarykova konference pro doktorandy a mladé vědecké pracovníky 2018, p. 897-905, 9 pp. 2018
Publisher
MAGNANIMITAS
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Stať ve sborníku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
electronic version available online
References:
RIV identification code
RIV/47813059:19510/18:A0000122
Organization unit
Faculty of Public Policies in Opava
ISBN
978-80-87952-27-6
Keywords (in Czech)
romský žák; sociální exkluze; povinné vzdělávání; školní edukace; sociálněpedagogický; sociální prostředí
Keywords in English
Roma pupil; social exclusion; obligatory school education; school education; social educational; social envinroment
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 20/2/2020 20:32, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
V originále
Příspěvek svým obsahem poukazuje na existující významný nedostatek v současném školním vzdělávání, kterému dosud nebyla věnována patřičná pozornost. Školní edukace se uskutečňuje v souladu s kurikulárními dokumenty státní úrovně. Ve školách se na těchto základech koncipují kurikula školní úrovně. Ta mohou být aktualizována, s reflexí k charakteristice školy, objektům a subjektům školního vzdělávání. Pedagogové v procesech vzdělávání zajišťují transmisi kulturní, společenskou a sociální. Realizací kurikula formují názory, postoje, hodnoty a podílejí se na vytváření vztahů dětí a žáků k lidem, k předmětům, k jevům. V části, prezentující výzkumná zjištění k připravenosti pedagogů pro práci s různými skupinami děti a žáků, je interpretována výstražně nízka subjektivně vnímaná připravenost dotčených. Text ve svém rámci si klade za cíl naznačit nedostatky školského terénu, ale také rezervy na straně obsahu a způsobu realizace kurikula školního vzdělávání.
In English
The text points to the existing significant not actual thing in current school education, which has not yet been properly discussed. School education is realised through state-level curriculum documents. In schools, curriculum level is built on these bases. The school document can be regularly updated, reflecting on the characteristics of the school, objects and subjects of the institution. The process that teachers do in school education is called as transmission, cultural and social. By realizing the curriculum, they form opinions, attitudes, values, and participate in building relationships to people, to objects, to any phenomena. There is also presenting key research findings on the readiness of teachers to work with different groups of children and pupils in