2018
Reflexe kurikulárního obsahu školního vzdělávání v kontextu institucionálních podmínek v České republice
KALEJA, MartinZákladní údaje
Originální název
Reflexe kurikulárního obsahu školního vzdělávání v kontextu institucionálních podmínek v České republice
Název česky
Reflexe kurikulárního obsahu školního vzdělávání v kontextu institucionálních podmínek v České republice
Název anglicky
Reflection of Curricular Content of School Education in the Context of Institutional conditions in the Czech Republic
Autoři
KALEJA, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
GRANT journal, Hradec Králové, MAGNANIMITAS Assn. 2018, 1805-0638
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/47813059:19510/18:A0000123
Organizační jednotka
Fakulta veřejných politik v Opavě
Klíčová slova česky
kurikulum; vzdělávání; pedagog; škola; reflexe; koncepce; realizace; odlišnost; jinakost; inkluze; pedagog
Klíčová slova anglicky
curriculum; education; pedagogue; school; reflection; conception; realization; difference; otherness; inclusion; pedagogue
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 2. 2020 20:25, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
V originále
Příspěvek svým obsahem prezentuje existující nedostatky v současném pojetí kurikula školního vzdělávání a v jeho realizaci v institucionálních podmínkách České republiky. Školní edukace se uskutečňuje v souladu s kurikulárními dokumenty státní úrovně. Školy1 jako výchovně vzdělávací instituce při tvorbě školních vzdělávacích programů tuto úroveň musí reflektovat. Jejich podoba může být průběžně aktualizovaná, vždy s reflexí k charakteristice školy, objektům a subjektům dané instituce, na niž se uskutečňuje školní vzdělávání. Pedagogové zprostředkováváním obsahů a jejich realizací ve výchovně vzdělávacích procesech zajišťují transmisi kulturní, společenskou a sociální. Aplikací kurikula formují názory, postoje, hodnoty a podílejí se na vytváření vztahů objektů vzdělávání (dětí a žáků) k sobě sama, k lidem, k předmětům a k různým jevům. Kapitola v textu, prezentující výzkumná zjištění k připravenosti pedagogů pro práci s různými skupinami děti a žáků, interpretuje výstražně nízkou subjektivně vnímanou připravenost pedagogických profesionálů, na kterou by měl český školský systém adekvátně reagovat. K primárním cílům tohoto sdělení patří prezentace subjektivní a subjektivizované reflexe autora k řešenému problému v kontextu České republiky, jejichž záměr tkví především v ilustraci kvalitativně orientované individuální výzkumné úrovně a společensky či sociálně demonstrovaných konkrétních vybraných příkladů vztažných k tématu z terénu školské praxe.
Anglicky
The paper presents a view of the curriculum of compulsory school education. The text points to the large reserves that appear in the content of school education and the teachers are uncritically accepted.