J 2018

Reflexe kurikulárního obsahu školního vzdělávání v kontextu institucionálních podmínek v České republice

KALEJA, Martin

Základní údaje

Originální název

Reflexe kurikulárního obsahu školního vzdělávání v kontextu institucionálních podmínek v České republice

Název česky

Reflexe kurikulárního obsahu školního vzdělávání v kontextu institucionálních podmínek v České republice

Název anglicky

Reflection of Curricular Content of School Education in the Context of Institutional conditions in the Czech Republic

Autoři

KALEJA, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

GRANT journal, Hradec Králové, MAGNANIMITAS Assn. 2018, 1805-0638

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/47813059:19510/18:A0000123

Organizační jednotka

Fakulta veřejných politik v Opavě

Klíčová slova česky

kurikulum; vzdělávání; pedagog; škola; reflexe; koncepce; realizace; odlišnost; jinakost; inkluze; pedagog

Klíčová slova anglicky

curriculum; education; pedagogue; school; reflection; conception; realization; difference; otherness; inclusion; pedagogue

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 2. 2020 20:25, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek svým obsahem prezentuje existující nedostatky v současném pojetí kurikula školního vzdělávání a v jeho realizaci v institucionálních podmínkách České republiky. Školní edukace se uskutečňuje v souladu s kurikulárními dokumenty státní úrovně. Školy1 jako výchovně vzdělávací instituce při tvorbě školních vzdělávacích programů tuto úroveň musí reflektovat. Jejich podoba může být průběžně aktualizovaná, vždy s reflexí k charakteristice školy, objektům a subjektům dané instituce, na niž se uskutečňuje školní vzdělávání. Pedagogové zprostředkováváním obsahů a jejich realizací ve výchovně vzdělávacích procesech zajišťují transmisi kulturní, společenskou a sociální. Aplikací kurikula formují názory, postoje, hodnoty a podílejí se na vytváření vztahů objektů vzdělávání (dětí a žáků) k sobě sama, k lidem, k předmětům a k různým jevům. Kapitola v textu, prezentující výzkumná zjištění k připravenosti pedagogů pro práci s různými skupinami děti a žáků, interpretuje výstražně nízkou subjektivně vnímanou připravenost pedagogických profesionálů, na kterou by měl český školský systém adekvátně reagovat. K primárním cílům tohoto sdělení patří prezentace subjektivní a subjektivizované reflexe autora k řešenému problému v kontextu České republiky, jejichž záměr tkví především v ilustraci kvalitativně orientované individuální výzkumné úrovně a společensky či sociálně demonstrovaných konkrétních vybraných příkladů vztažných k tématu z terénu školské praxe.

Anglicky

The paper presents a view of the curriculum of compulsory school education. The text points to the large reserves that appear in the content of school education and the teachers are uncritically accepted.