J 2018

Reflexe kurikulárního obsahu školního vzdělávání v kontextu institucionálních podmínek v České republice

KALEJA, Martin

Basic information

Original name

Reflexe kurikulárního obsahu školního vzdělávání v kontextu institucionálních podmínek v České republice

Name in Czech

Reflexe kurikulárního obsahu školního vzdělávání v kontextu institucionálních podmínek v České republice

Name (in English)

Reflection of Curricular Content of School Education in the Context of Institutional conditions in the Czech Republic

Authors

KALEJA, Martin (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

GRANT journal, Hradec Králové, MAGNANIMITAS Assn. 2018, 1805-0638

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/47813059:19510/18:A0000123

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

Keywords (in Czech)

kurikulum; vzdělávání; pedagog; škola; reflexe; koncepce; realizace; odlišnost; jinakost; inkluze; pedagog

Keywords in English

curriculum; education; pedagogue; school; reflection; conception; realization; difference; otherness; inclusion; pedagogue

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 20/2/2020 20:25, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.

Abstract

V originále

Příspěvek svým obsahem prezentuje existující nedostatky v současném pojetí kurikula školního vzdělávání a v jeho realizaci v institucionálních podmínkách České republiky. Školní edukace se uskutečňuje v souladu s kurikulárními dokumenty státní úrovně. Školy1 jako výchovně vzdělávací instituce při tvorbě školních vzdělávacích programů tuto úroveň musí reflektovat. Jejich podoba může být průběžně aktualizovaná, vždy s reflexí k charakteristice školy, objektům a subjektům dané instituce, na niž se uskutečňuje školní vzdělávání. Pedagogové zprostředkováváním obsahů a jejich realizací ve výchovně vzdělávacích procesech zajišťují transmisi kulturní, společenskou a sociální. Aplikací kurikula formují názory, postoje, hodnoty a podílejí se na vytváření vztahů objektů vzdělávání (dětí a žáků) k sobě sama, k lidem, k předmětům a k různým jevům. Kapitola v textu, prezentující výzkumná zjištění k připravenosti pedagogů pro práci s různými skupinami děti a žáků, interpretuje výstražně nízkou subjektivně vnímanou připravenost pedagogických profesionálů, na kterou by měl český školský systém adekvátně reagovat. K primárním cílům tohoto sdělení patří prezentace subjektivní a subjektivizované reflexe autora k řešenému problému v kontextu České republiky, jejichž záměr tkví především v ilustraci kvalitativně orientované individuální výzkumné úrovně a společensky či sociálně demonstrovaných konkrétních vybraných příkladů vztažných k tématu z terénu školské praxe.

In English

The paper presents a view of the curriculum of compulsory school education. The text points to the large reserves that appear in the content of school education and the teachers are uncritically accepted.