NYKLOVÁ, Eva and Martin KALEJA. Přístupy pedagogů a asistentů pedagoga z perspektivy kvantitativně orientované sondy. (Approaches of Teachers and Teachers' Assistants from the Perspective of a Quantitatively Oriented Probe.). Online. In Martin Kaleja, Eva Nyklová, Marie Vítková. Rodina, škola a přátelé na cestě ke kvalitnímu společnému vzdělávání. Recenzovaný sborník příspěvků z mezinárodní vědecké a odborné konference. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019, p. 15 - 24. ISBN 978-80-7510-381-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Přístupy pedagogů a asistentů pedagoga z perspektivy kvantitativně orientované sondy.
Name in Czech Přístupy pedagogů a asistentů pedagoga z perspektivy kvantitativně orientované sondy.
Name (in English) Approaches of Teachers and Teachers' Assistants from the Perspective of a Quantitatively Oriented Probe.
Authors NYKLOVÁ, Eva (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Martin KALEJA (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Opava, Rodina, škola a přátelé na cestě ke kvalitnímu společnému vzdělávání. Recenzovaný sborník příspěvků z mezinárodní vědecké a odborné konference, p. 15 - 24, 10 pp. 2019.
Publisher Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Online zde
RIV identification code RIV/47813059:19510/19:A0000181
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
ISBN 978-80-7510-381-9
Keywords (in Czech) romský/sociálně vyloučený žák, pedagogický přístup, angažovanost
Keywords in English Roma socially excluded pupil; pedagogical approach; engagement
Tags conference, inlusive education, recenzovaný sborník z konference
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D., učo 49891. Changed: 20/2/2020 20:25.
Abstract
Vzdělávání romských a sociálně vyloučených romských žáků stojí dlouhodobě v centru zájmu aktérů podílejících se v České republice na přípravě a tvorbě strategických vzdělávacích dokumentů. Navzdory očekávání plynoucích z deklarovaných cílů je současný stav vzdělávacích výstupů dotčených žáků jen málo účinný. Školní úspěšnost těchto žáků tak mnohdy závisí především na osobnosti pedagoga, jehož výraznou roli v kontextu vzdělávání žáků potvrzují výsledky pedagogických výzkumů realizovaných v této oblasti. Na rozdílnost v pedagogy aplikovaných přístupech se zaměřuje také náš výzkum. Teoretickou a empirickou analýzou pedagogických přístupů chceme sestavit holistický obraz reality popisující přístupy pedagogů k romským a exkludovaným žákům ve vzdělávání na základní škole. Hlavní důraz přitom klademe na pedagogickou angažovanost, kterou vnímáme jako velmi důležitou, smysluplnou a potřebnou.
Abstract (in English)
The education of Roma and socially excluded pupils has been at the center of interest of strategic educational documents in the Czech Republic for a long time. Despite of the expectations of the declared goals, the current state of educational outcomes of mentioned pupils is only a little effective. The school success of these pupils often depends mainly on the personality of the teacher, whose role in the context of pupil education is confirmed by the results of pedagogical research realized in this area. Our research focuses on the differences in approaches applied by teachers. We want to compile a holistic picture of school reality describing teachers' approaches to Roma and excluded pupils in primary school education, by using theoretical and empirical analysis of pedagogical approaches. The main accent is put on pedagogical engagement, which we perceive as very important, meaningful and necessary.
PrintDisplayed: 10/6/2024 04:44