V originále
Globalizace je stále fenomén, který se odráží ve všech sférách lidského života. Globalizace se prolíná do všech oblastí, jako jsou finance, politika a kultura. Prioritní oblasti, kde vidíme globalizaci, je segment cestovního ruchu. Když přemýšlíme o vztahu mezi globalizací a cestovním ruchem, lze globalizaci považovat za významný faktor. Tento faktor má negativní a pozitivní dopad na rozvoj cestovního ruchu. Sofistikované logistické systémy, zavedení moderních technologií a odstraňování překážek (např. vzdálenost, hranice, sociální spojení atd.) umožňuje velkému počtu obyvatel překonávat velké vzdálenosti. Analyzujeme odchozí cestovní ruch v kontextu globalizačních trendů. Analyzujeme období od počátku dvacátého století až do současnosti. Existuje široká škála podmínek pro rozvoj cestovního ruchu, jako je přiměřený disponibilní příjem, dostatečný volný čas pro obyvatelstvo nebo bezpečnost. Existuje řada dalších důležitých faktorů pro rozhodnutí klienta a výběr destinace. Důležitým faktorem pro rozhodování je cenová konkurence, přitažlivost destinace a další. Porovnání destinací pro odchozí cestovní ruch mezi různými obdobími je založeno na vybraných ukazatelích indexu TTCI (index konkurenceschopnosti cestovního ruchu) a hledání literatury. Výchozí srovnávací databáze jsou Eurostat a Český statistický úřad.
Anglicky
Globalization is still a phenomenon that is reflected in all spheres of human life. We are facing globalization, in areas such as finance, politics and culture. The priority areas where we see globalization is the tourism segment. When thinking about the relationship between globalization and tourism, globalization can be considered a significant factor. This factor has a negative and positive impact on the development of tourism. Sophisticated logistics systems, the introduction of modern technologies and the removal of barriers (e.g., distance, boundaries, social connections, etc.) allow large numbers of inhabitants to overcome large distances. The paper deals with the development of outbound tourism in the Czech Republic. We analyse outbound tourism in the context of globalization trends. We analyse the period from the beginning of the twentieth century to the present. There is a wide range of conditions for the development of tourism, such as a reasonable disposable income, a sufficient pool of free time for the population or security. There are numbers of other important factors for client decision and destination choices. An important factor for decision-making is price competition, attractiveness of the destination, and more. Comparison of destinations for outbound tourism between different periods is based on selected indicators of the TTCI index (index of tourism competitiveness) and search of the literature. The default comparison databases are Eurostat and the Czech Statistical Office.