JANÍK, Petr. Využití multiagentního modelování k predikci návštěvnosti vybraných krajů v České republice (USE OF MULTIAGENT MODELING TO PREDICT A MOUNT OF VISITORS OF SELECTED REGIONS IN THE CZECH REPUBLIC). Studia turistica. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2019, vol. 10, No 2, p. 31-41. ISSN 1804-252X.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Využití multiagentního modelování k predikci návštěvnosti vybraných krajů v České republice
Name in Czech Využití multiagentního modelování k predikci návštěvnosti vybraných krajů v České republice
Name (in English) USE OF MULTIAGENT MODELING TO PREDICT A MOUNT OF VISITORS OF SELECTED REGIONS IN THE CZECH REPUBLIC
Authors JANÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia turistica, Jihlava, Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2019, 1804-252X.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50902 Social sciences, interdisciplinary
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW WWW stránka časopisu
RIV identification code RIV/47813059:19240/19:A0000482
Organization unit Faculty of Philosophy and Science in Opava
Keywords (in Czech) Predikce návštěvnosti destinace; Multiagentní modelování; Rozhodování účastníků cestovního ruchu; Simulace rozhodování návštěvníků destinace
Keywords in English Forecasting amount of visitors in destinations; Multiagents modeling; Tourist decision making proces; Visitors decision-making simulation
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Petra Skoumalová, učo 50554. Changed: 21/4/2020 11:13.
Abstract
Příspěvek je zaměřen na vytvoření modelu umožňujícího simulovat rozhodování účastníků cestovního ruchu při výběru destinace. Model vychází z předpokladu, že rozhodování účastníků cestovního ruchu je založeno na individuální motivaci a racionalitě účastníků cestovního ruchu, existenci emocí, pocitu uspokojení z realizované cesty a také vlivu sociálních sítí na rozhodování. Cílem modelu je ověřit vhodnost využití agentově založeného modelování při simulaci rozhodování účastníků cestovního ruchu, poskytnout nástroj umožňující zkoumat vztahy mezi jednotlivými prvky modelu a predikovat návštěvnost jednotlivých destinací. Model je implementován v software NetLogo a prediktivní potenciál modelu je otestován na datech návštěvnosti čtyř vybraných krajů v ČR.
Abstract (in English)
The paper focuses on creating a model for simulating tourist decision-making process. The model is based on the assumption that decision-making in the tourism is based on the individual motivation and rationality of tourists, the existence of emotions, the feeling of satisfaction from the realized journey and also the influence of the social networks on decision making. The main goal of the model is to verify the suitability of the use of agent-based modeling in simulating tourist decision-making process, to provide a tool for exploring relationships between model elements and forecasting the amount individual visitors in the destinations. The model is implemented in NetLogo software and the predictive potential of the model is tested on the data of four selected regions in the Czech Republic.
PrintDisplayed: 30/5/2024 06:22