J 2019

Využití multiagentního modelování k predikci návštěvnosti vybraných krajů v České republice

JANÍK, Petr

Basic information

Original name

Využití multiagentního modelování k predikci návštěvnosti vybraných krajů v České republice

Name in Czech

Využití multiagentního modelování k predikci návštěvnosti vybraných krajů v České republice

Name (in English)

USE OF MULTIAGENT MODELING TO PREDICT A MOUNT OF VISITORS OF SELECTED REGIONS IN THE CZECH REPUBLIC

Authors

JANÍK, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Studia turistica, Jihlava, Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2019, 1804-252X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50902 Social sciences, interdisciplinary

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

RIV identification code

RIV/47813059:19240/19:A0000482

Organization unit

Faculty of Philosophy and Science in Opava

Keywords (in Czech)

Predikce návštěvnosti destinace; Multiagentní modelování; Rozhodování účastníků cestovního ruchu; Simulace rozhodování návštěvníků destinace

Keywords in English

Forecasting amount of visitors in destinations; Multiagents modeling; Tourist decision making proces; Visitors decision-making simulation

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 21/4/2020 11:13, Ing. Petra Skoumalová

Abstract

V originále

Příspěvek je zaměřen na vytvoření modelu umožňujícího simulovat rozhodování účastníků cestovního ruchu při výběru destinace. Model vychází z předpokladu, že rozhodování účastníků cestovního ruchu je založeno na individuální motivaci a racionalitě účastníků cestovního ruchu, existenci emocí, pocitu uspokojení z realizované cesty a také vlivu sociálních sítí na rozhodování. Cílem modelu je ověřit vhodnost využití agentově založeného modelování při simulaci rozhodování účastníků cestovního ruchu, poskytnout nástroj umožňující zkoumat vztahy mezi jednotlivými prvky modelu a predikovat návštěvnost jednotlivých destinací. Model je implementován v software NetLogo a prediktivní potenciál modelu je otestován na datech návštěvnosti čtyř vybraných krajů v ČR.

In English

The paper focuses on creating a model for simulating tourist decision-making process. The model is based on the assumption that decision-making in the tourism is based on the individual motivation and rationality of tourists, the existence of emotions, the feeling of satisfaction from the realized journey and also the influence of the social networks on decision making. The main goal of the model is to verify the suitability of the use of agent-based modeling in simulating tourist decision-making process, to provide a tool for exploring relationships between model elements and forecasting the amount individual visitors in the destinations. The model is implemented in NetLogo software and the predictive potential of the model is tested on the data of four selected regions in the Czech Republic.