D 2017

Regionální trh terciárního vzdělávání - případ Moravskoslezského kraje

TVRDOŇ, Michal

Basic information

Original name

Regionální trh terciárního vzdělávání - případ Moravskoslezského kraje

Name in Czech

Regionální trh terciárního vzdělávání - případ Moravskoslezského kraje

Name (in English)

Regional market of tertiary education - the case of the Moravian-Silesian Region

Authors

TVRDOŇ, Michal (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, XX. mezinárodní kolokvium o regionálních vědách. Sborník příspěvků. p. 287-295, 9 pp. 2017

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50204 Business and management

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

RIV identification code

RIV/47813059:19520/17:00010824

Organization unit

School of Business Administration in Karvina

ISBN

978-80-210-8587-9

Keywords in English

region; university; Moravian-Silesian Region
Změněno: 7/2/2020 10:57, RNDr. Daniel Jakubík

Abstract

V originále

Přítomnost univerzity v regionu může mít na region několik dopadů, zejména v ekonomické oblasti. Předchozí studie využívaly různých metod kvantifikace těchto účinků, nicméně hlavní účinky lze charakterizovat na straně poptávkové nebo nabídkové či přímé nebo nepřímé. Cílem tohoto příspěvku je vyhodnotit vývoj terciárního vzdělávání v Moravskoslezském kraji v období let 2000 až 2016. Z provedené analýzy je patrné, že se počet studentů v čase výrazně měnil a současně se výrazně snížila regionalizace škol se sídlem v tomto kraji. Současně bylo zjištěno, že velká část studentů s bydlištěm v MSK odchází studovat do jiných krajů.

In English

The presence of the university in the region can have several effects on the region, especially in the economic sphere. Previous studies have used different methods to quantify these effects. Main effects can be characterized by demand or supply side, direct or indirect. The aim of this paper is to evaluate the development of tertiary education in the Moravian-Silesian Region between the years 2000 and 2016. The analysis shows fact that the number of students has changed significantly over time and the regionalization of universities with headquarter in this region has decreased significantly. At the same time, it was found that a large proportion of students residing in MSK are leaving to study in other regions.