b 2019

Inkluzivní pedagogika: Distanční studijní text

VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ

Základní údaje

Originální název

Inkluzivní pedagogika: Distanční studijní text

Název česky

Inkluzivní pedagogika: Distanční studijní text

Autoři

VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ

Vydání

1. vyd. Opava, 179 s. 2019

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Učebnice

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Fakulta veřejných politik v Opavě

ISBN

978-80-7510-334-5

Klíčová slova česky

Inkluze, inkluzivní pedagogika, inkluzivní škola, inkluzivní vyučování, inkluzivní vzdělávání, inkluzivní didaktika, inkluzivní třída, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, diagnostika, intervence, základní škola, poradenské služby, CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400

Klíčová slova anglicky

Inclusion, inclusive education, inclusive school, inclusive education, inclusive education, inclusive didactics, inclusive class, pupil with special educational needs, diagnostics, intervention, primary school, counseling services, CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002400

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 15. 4. 2020 13:24, Mgr. Petra Višnická

Anotace

V originále

Ve studijní opoře je věnovaná pozornost výkladu pojmů inkluze, inkluzivní pedagogika, vývoj inkluzivní školy, index inkluze, kurikulum, inkluzivní vyučování, inkluzivní třída, a to se zřetelem na přístupy v České republice a v zahraničí. Další otázkou je současná vzdělávací politika v České republice s vysvětlením antidiskriminačního zákona, rozbor Akčního plánu inkluzivního vzdělávání na léta 2019-2020 a návazného legislativního rámce pro společné vzdělávání. V novele školského zákona je vysvětlen pojem žák se speciálními vzdělávacími potřebami a podpůrná opatření včetně individuálního vzdělávacího plánu a pozice asistenta pedagoga. Samostatně je zpracovaná problematika základního vzdělávání v inkluzivní škole se zaměřením na analýzu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) z pohledu průběžných legislativních změn a rozbor pedagogicko-psychologických poradenských služeb, ke kterým patří školská poradenská zařízení a školní poradenská pracoviště se zřetelem na pozici školního speciálního pedagoga a školního psychologa. Diagnostika hraje v inkluzivní didaktice důležité postavení. Je pojednáno o efektivitě učení v heterogenní třídě, strategiích učení, kritériích dobrého vyučování s odkazem na podpůrné programy – podpora kooperativního učení (skupinové aktivity) a podpora diferencovaných učebních aktivit (individualizované učení). Je charakterizován přístup učitele k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) s využitím principu diferenciace a individualizace v edukačním procesu v prostředí inkluze.

Přiložené soubory