2019
			
	    
	
	
    Výlet pana Broučka do 21. století
CINDLEROVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Výlet pana Broučka do 21. století
	Název česky
Výlet pana Broučka do 21. století
	Název anglicky
Mr. Brouček's Journey to the 21st Century
		Autoři
CINDLEROVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
			Vydání
 1. vyd. Ostrava, Janáčkiana 2018. Sborník z 34. ročníku mezinárodní muzikologické konference Janáčkiana 2018, od s. 95-102, 354 s. 2019
			Nakladatel
Ostravská univerzita
		Další údaje
Jazyk
čeština
		Typ výsledku
Stať ve sborníku
		Obor
60403 Performing arts studies
		Stát vydavatele
Česká republika
		Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
		Forma vydání
tištěná verze "print"
		Kód RIV
RIV/47813059:19240/19:A0000519
		Organizační jednotka
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
			ISBN
978-80-7599-090-7
		Klíčová slova česky
Leoš Janáček; Svatopluk Čech; Sláva Daubnerová; Národní divadlo
		Klíčová slova anglicky
Leoš Janáček; Svatopluk Čech; Sláva Daubnerová; Nation Theatre Prague
		Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
		
				
				Změněno: 22. 4. 2020 15:05, Ing. Petra Skoumalová
				
		V originále
V roce 100. výročí založení Československa se rozhodlo pražské Národní divadlo uvést jedinou komickou operu Leoše Janáčka, kterou autor dokončil po mnohaletém hledání její ´správné podoby´ rok před vznikem státu a kterou Národní divadlo uvedlo ve světové premiéře roku 1920. Důvod dramaturgické volby díla vytvořeného na základě dvou neméně slavných novel Svatopluka Čecha není však primárně pietní. Uvedení opery slavící tytéž narozeniny jako stát chce být (premiéra koncem března 2018 teprve proběhne) spíše konfrontační, jak předesílají inscenátoři: s důrazem na ironii a grotesknost příběhu „o chronických morálních neduzích českého člověka, či možná lépe – človíčka“. Janáčkova divoká opera se na česká jeviště vrací pravidelně – v každém poválečném desetiletí se objevila na některé z velkých českých operních scén alespoň jednou. Nyní se chce jejím prostřednictvím Národní divadlo vyjádřit k dnešku, což jistě není pro operní druh principiálně příznačné. Tím zajímavější je další aspekt připravované inscenace: její režie se ujme (byť nikoli poprvé v české broučkovské inscenační tradici) žena. Lze tušit, že mnohostranná umělkyně Sláva Daubnerová předloží svérázný výklad, stejně jako tomu bylo v případě jejích předchozích operních režií. Mimo jiné bude nepochybně rezonovat otázka, kam jsme to za těch slavných sto let dotáhli…
				Anglicky
In the 100th anniversary of the founding of Czechoslovakia, the Prague National Theater decided to present the only comic opera by Leoš Janáček based on two equally famous novels by Svatopluk Čech. Janáček completed the work after many years of searching for its 'right form' a year before the state was established. The world premiere was in National TAheatre in 1920. Janáček's wild opera returns regularly to the Czech theatres - in every post-war decade it appeared at least on one of the great Czech opera stages. Now the National Theater expresses by it its opinion about nowaday - by a special interpretation of a versatile artist Sláva Daubnerová, who directed the opera inscenation. Among other things, resonates here the question of where we have gone in those glorious hundred years…