c
2019
Inkluzivní pedagogika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ
Základní údaje
Originální název
Inkluzivní pedagogika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Název česky
Inkluzivní pedagogika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Název anglicky
Inclusive pedagogy. In E-learning course for students of the Special Education program at the Faculty of Public Policies in Opava.
Autoři
VÍTKOVÁ, Marie a Miroslava BARTOŇOVÁ
Vydání
první. Opava, 2019
Nakladatel
Fakulta veřejných politik v Opavě
Další údaje
Typ výsledku
Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Organizační jednotka
Fakulta veřejných politik v Opavě
Klíčová slova česky
Inkluze, inkluzivní pedagogika, inkluzivní škola, inkluzivní vyučová-ní, inkluzivní vzdělávání, inkluzivní didaktika, inkluzivní třída, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, diagnostika, intervence, základní škola, poradenské služby.
Klíčová slova anglicky
Inclusion, inclusive education, inclusive school, inclusive education, inclusive education, inclusive didactics, inclusive class, pupil with special educational needs, diagnostics, intervention, primary school, counseling services.
V originále
V kurzu je věnovaná pozornost výkladu pojmů inkluze, inkluzivní pedagogika, vývoj inkluzivní školy, index inkluze, kurikulum, inkluzivní vyučování, inkluzivní třída, a to se zřetelem na přístupy v České republice a v zahraničí. Další otázkou je současná vzdělávací politika v České republice s vysvětlením antidiskriminačního zákona, rozbor Akčního plánu inkluzivního vzdělávání na léta 2019-2020 a návazného legislativního rámce pro společné vzdělávání. V novele školského zákona je vysvětlen pojem žák se speciálními vzdělávacími potřebami a podpůrná opatření včetně individuálního vzdělávacího plánu a pozice asistenta pedagoga. Samostatně je zpracovaná problematika základního vzdělávání v inkluzivní škole se zaměřením na analýzu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) z pohledu průběžných legislativních změn a rozbor pedagogicko-psychologických poradenských služeb, ke kterým patří školská poradenská zařízení a školní poradenská pracoviště se zřetelem na pozici školního speciálního pedagoga a školního psychologa. Diagnostika hraje v inkluzivní didaktice důležité postavení. Je pojednáno o efektivitě učení v heterogenní třídě, strategiích učení, kritériích dobrého vyučování s odkazem na podpůrné programy – podpora kooperativního učení (skupinové aktivity) a podpora diferencovaných učebních aktivit (individualizované učení). Je charakterizován přístup učitele k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) s využitím principu diferenciace a individualizace v edukačním procesu v prostředí inkluze.
Anglicky
The course is devoted to the interpretation of the concepts of inclusion, inclusive education, development of inclusive school, inclusion index, curriculum, inclusive teaching, inclusive class, taking into account approaches in the Czech Republic and abroad. Another issue is the current education policy in the Czech Republic with an explanation of the Anti-Discrimination Act, analysis of the Action Plan for Inclusive Education for 2019-2020 and the related legislative framework for joint education. The amendment to the Education Act explains the concept of a pupil with special educational needs and support measures including an individual educational plan and the position of an assistant teacher. The issue of basic education in an inclusive school is dealt with separately, focusing on the analysis of the Framework Educational Program for Basic Education (FEP BE) from the perspective of ongoing legislative changes and analysis of pedagogical-psychological counseling services, which include school counseling facilities school special educator and school psychologist. Diagnostics plays an important role in inclusive didactics. It discusses the effectiveness of learning in a heterogeneous classroom, learning strategies, good teaching criteria with reference to support programs - support for cooperative learning (group activities) and support for differentiated learning activities (individualized learning). It is characterized by the approach of teachers to pupils with special educational needs (SEN) using the principle of differentiation and individualization in the educational process in the environment of inclusion.
Zobrazeno: 23. 11. 2024 18:49