k 2020

Stále (ne)slýchané diskurzy v současném českém školství: Víme co s tím?

KALEJA, Martin

Basic information

Original name

Stále (ne)slýchané diskurzy v současném českém školství: Víme co s tím?

Name in Czech

Stále (ne)slýchané diskurzy v současném českém školství: Víme co s tím?

Authors

Edition

Interdisciplinární mezinárodní vědecké konferenci QUAERE 2020 (roč. X.), 2020

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Prezentace na konferencích

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Public Policies in Opava

Keywords (in Czech)

škola, inkluze, děti, žáci, studenti, pedagog, diskurz

Keywords in English

school, inclusion, children, pupils, teachers, discussion

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 20/6/2020 19:40, doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.

Abstract

V originále

Frekventovaně vyskytující se tematizace, týkající se výchovy a vzdělávání v našem prostoru, v kruzích politických a jiných, není ojedinělá. Je věcí, jejíž předmět se bezprostředně dotýká každého z nás. Text prezentuje vybrané diskurzy v současném školském vzdělávacím prostoru. Na jejich obsahy chce autora textu poukázat a sdílet tak svůj pohled na danou věc, který čtenáři k zamýšlení předkládá. Tyto diskurzy vnímá jako protichůdné, zavádějící, nebo takové, které žádají zohlednění, v některých případech úplnou rekonstrukci, abych to, co je rámuje a váže se na pedagogickou praxi, mohlo i dopomoci pedagogickým cílům.

In English

Frequent thematicization, related to school education in our country, in political and other circles, is not unique. It is a matter whose object immediately affects each of us. The text presents a few selected discussions in the current school education. The author of the text wants to point out their content and share his view of the thing that he presents to the reader for his purpose. According to him these discussions seem to be contradictory, misleading, or one that calls for consideration, in some cases a complete reconstruction, so that what frames them and binds them to pedagogical practice can also help pedagogical objectives.