ŠIMČÍKOVÁ, Kateřina and Jan VIKTORIN. Diagnostický proces u jedinců s lehkým mentálním postižením (The Diagnostic Process of Individuals with Mild Intellectual Disabilities). Online. In Hutyrová, M., Růžičková, V. (eds.). Perspektivy společného vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2018, p. 113-120. ISBN 978-80-244-5430-6. Available from: https://dx.doi.org/10.5507/pdf.18.24454306.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Diagnostický proces u jedinců s lehkým mentálním postižením
Name in Czech Diagnostický proces u jedinců s lehkým mentálním postižením
Name (in English) The Diagnostic Process of Individuals with Mild Intellectual Disabilities
Authors ŠIMČÍKOVÁ, Kateřina and Jan VIKTORIN.
Edition 1. vydání. Olomouc, Perspektivy společného vzdělávání, p. 113-120, 8 pp. 2018.
Publisher Univerzita Palackého
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
ISBN 978-80-244-5430-6
Doi http://dx.doi.org/10.5507/pdf.18.24454306
Keywords (in Czech) diagnostický proces; diagnostika; lehké mentální postižení; speciálně pedagogická centra; základní školy
Keywords in English diagnostic process; diagnosis; mild intellectual disability; special education centres; primary schools
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D., učo 57347. Changed: 11/8/2020 17:10.
Abstract
Cílem výzkumného projektu bylo analyzovat diagnostický proces u jedinců s lehkým mentálním postižením. Na základě hlavního cíle byly stanoveny cíle dílčí, které byly zaměřeny zejména na období odhalení lehkého mentálního postižení, nejčastější projevy jedinců vedoucí k návštěvě poradenského zařízení nebo úroveň spolupráce mezi speciálně pedagogickým centry a základními školami. Z cílů výzkumného projektu vycházely hypotézy, které byly ověřovány ve výzkumném šetření. K získání dat ve výzkumném šetření byla využita kvantitativní metoda ve formě dotazníku vlastní konstrukce, který byl vypracován ve dvou verzích – pro základní školu a speciálně pedagogické centrum. Získaná data byla analyzována slovně a v podobě tabulek či grafů. Ve výzkumném projektu byly stanoveny tři hypotézy a všechny byly potvrzeny na základě získaných a vyhodnocených výsledků.
Abstract (in English)
The aim of the research project was to analyze the diagnostic process in individuals with mild intellectual disability. On the basis of the main aim were set partial aims, which were mainly focused on the period of detection of mild intellectual disability, the most common manifestations of individuals leading to visit the counseling facility or level of cooperation between the special education centres and primary schools. The aims of the research project were based on hypotheses which were tested in the research study. To obtain the data in the research study was used a quantitative method in the form of a questionnaire of own design, which was developed in two versions – for primary school and special education centre. The obtained data were analyzed verbally and in the form of tables or graphs. In the research project were determined three hypotheses and all were confirmed based on the obtained and evaluated results.
PrintDisplayed: 6/10/2024 14:43