ŠIMČÍKOVÁ, Kateřina and Jan VIKTORIN. Úroveň kreativity u jedinců s dyslexií (The Level of Creativity in Individuals with Dyslexia). In Vrubel, M. a kol. Speciální a inkluzivní vzdělávání - přehledové studie. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, p. 47-60. ISBN 978-80-210-8894-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Úroveň kreativity u jedinců s dyslexií
Name in Czech Úroveň kreativity u jedinců s dyslexií
Name (in English) The Level of Creativity in Individuals with Dyslexia
Authors ŠIMČÍKOVÁ, Kateřina and Jan VIKTORIN.
Edition 1. vydání. Brno, Speciální a inkluzivní vzdělávání - přehledové studie, p. 47-60, 14 pp. 2017.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Chapter(s) of a specialized book
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
Organization unit Faculty of Public Policies in Opava
ISBN 978-80-210-8894-8
Keywords (in Czech) přehledová studie, dyslexie, pozitivní aspekty, tvůrčí schopnost, originalita myšlení
Keywords in English literature review, dyslexia, positive aspects, creativity, originality of thinking
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D., učo 57347. Changed: 11/8/2020 17:21.
Abstract
Přehledová studie analyzuje sedm odborných statí, jež se soustředí na problematiku zvýšené kreativity jedinců s dyslexií. Ve spojení s dyslexií se začíná mluvit nikoli jen o deficitech, ale též o jejích možných pozitivech, která se rozvíjejí v kontextu případných oslabení. U jedinců s dyslexií jsou zmiňovány vynikající vizualizační schopnosti a zvýšený tvůrčí potenciál. Na podkladě výsledků zahraničních výzkumných studií byla prokázána významně vyšší úroveň kreativity u osob s dyslexií ve srovnání s intaktními jedinci ve skupině dospělých s průměrným věk vyšším než 18 let. Signifikantně vyšší úroveň získaných skórů nebyla prokázána u dětí s dyslexií.
Abstract (in English)
The literature review analyzes seven specialized papers, which are focused on issues of increased creativity of individuals with dyslexia. In connection with dyslexia, it starts to talk not only about deficits, but also about its possible positives, which develop in the context of possible weaknesses. In individuals with dyslexia are mentioned excellent visualization skills and increased creative potential. Based on the results of foreign research studies was proven a significantly higher level of creativity in persons with dyslexia in comparison with intact individuals in the group of adults with an average age greater than 18 years. Significantly higher level of acquired scores was not proven in children with dyslexia.
PrintDisplayed: 27/7/2024 18:35